De nieuwe rol van de credit manager

0

Credit managers zijn niet meer continu bezig met het handmatig verwerken van facturen en aanmaningen, maar kunnen zich dankzij de digitalisering focussen op wat echt belangrijk is; de klanttevredenheid. Dit bleek tijdens de paneldiscussie van het Credit Summer Event.

‘Voice binnen finance is iets wat enorm opkomt’

De digitale transformatie heeft de manier van denken en werken compleet veranderd en dit geldt voor alle afdelingen binnen organisaties. Tegenwoordig gaat het niet meer over de transformatie van ‘op papier’ naar digitaal werken, maar over werken met veel data en technologieën als Artificial Intelligence. Waar gaat het naartoe met alle mogelijkheden die data ons bieden? En denken we wel op de juiste manier, of moet dat veranderen?

Tijdens het Credit Summer Event, georganiseerd door order-to-cash-specialist Onguard, bedrijfsdata-expert Altares Dun & Bradstreet en Bierens Incasso Advocaten, stond het onderwerp digitale transformatie binnen finance centraal. Financiële professionals werden gedurende de dag, in de prachtige tuinen van het landgoed van Bierens Incasso Advocaten, getrakteerd op inspirerende inzichten van onder andere Growth Hacker Jesse van Doren en CTO van Onguard Marieke Saeij.

Smeerolie van finance

“Wist u dat 10% van de financiële professionals helemaal niet bezig is met de digitale transformatie?”. Met deze vraag opende Jesse van Doren het Credit Summer Event officieel. “Dit betekent dat 90% wél bezig is met de digitale transformatie en dat is goed nieuws. Zeker omdat digitale transformatie al lang niet meer gaat over het digitaliseren van processen, maar over wat er allemaal mogelijk is met informatie die digitaal beschikbaar is, oftewel met data.”

Van Doren is meermaals bekroond tot meest beloftevolle ondernemer van Nederland. Hij is onder andere de initiator van de World Hackathon Day waar hij samen met honderden jongeren werkt aan sociale campagnes en mobiele apps. Hij verbindt in een wereldwijde community jongeren met elkaar om landen vooruit te helpen. “Wanneer data vanuit de hele organisatie samenkomt, zijn er zoveel mogelijkheden. Als organisatie is het belangrijk om een brug te slaan tussen de afdelingen Finance, Marketing, IT en Sales. Deze vier afdelingen verzamelen namelijk ongekend veel data. Met deze data is het mogelijk om lering te trekken uit het verleden.”

De Growth Hacker heeft talloze voorbeelden meegenomen. “Booking.com doet zo’n duizenden testen per dag om alle processen te kunnen verbeteren. Ook voor de afdeling Finance is dat heel relevant. Zoek uit waarom bepaalde debiteuren altijd na worden gebeld en ook waarom ze niet opnemen. Is dit de meest effectieve weg? Als financiële professional moet je jezelf afvragen hoe je ervoor zorgt dat de debiteur wel gewoon betaalt en hoe je relevant bent en blijft in zijn leven. De komst van Artificial Intelligence en Machine Learning zijn hierin een uitkomst. Zorg er dus voor dat de vier afdelingen met elkaar samenwerken en dat de data die je opslaat valide is. Bovendien is het voor organisaties belangrijk om deze data realtime in te zien, zodat zij direct beslissingen kunnen nemen om de toekomst te beïnvloeden.”

Beïnvloedingstechnieken

Van Doren weet inmiddels goed hoe hij marketing moet inzetten om doelen te bereiken. Ook wanneer het gaat om debiteuren komt deze marketingkennis van pas. “Er zijn legio beïnvloedingstechnieken bekend om de doelgroep te laten doen wat jij wenst. Wanneer debiteuren hun openstaande facturen niet betalen en er geen contact te krijgen is, komen deze beïnvloedingstechnieken goed uit. Denk bijvoorbeeld aan het prikkelen van het reukzintuig. Geuren kunnen gedrag van debiteuren beïnvloeden.” Maar hoe is dit toepasbaar bij debiteuren? “Denk bijvoorbeeld aan een herinnering met de geur van appeltaart. Dit voelt huiselijk en geeft vertrouwen. Debiteuren zijn zo veel sneller geneigd om de openstaande factuur te betalen”, lacht Van Doren.

Maar bepaald briefpapier, contact via sociale media en via Google Home kunnen debiteuren ook beïnvloeden. Voice binnen finance is iets wat enorm opkomt. “Deze laatste is een bijzondere en functionele ontwikkeling. De intonatie in een stem kan ons namelijk veel meer vertellen dan de woorden zelf. Via voice kunnen we als organisatie precies horen hoe iemand reageert. Is hij emotioneel? Boos? En meent hij wel wat hij zegt? Op basis hiervan is het voor de afdeling finance eenvoudig te peilen welk proces hij in moet gaan. Een boze klant benader je als financiële professional heel anders dan een verdrietige klant”, sluit Van Doren af.

Een belangrijke vraag tijdens de paneldiscussie: is de credit manager nog wel toekomstproof? Lees het hele verslag van het Credit Summer Event gratis in de digitale InFinance

 

 

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.