‘De markt vraagt om financiële planning!’

0

Mark Dukers (FFP): “We moeten als sector niet alleen financiële informatie zenden, maar we mogen onze klanten ook meer aanspreken op hun ‘doenvermogen’.”

‘Een financieel planner geeft inzicht in iemands financiële situatie en grip op zijn of haar toekomst!’

Auteur: Mark Dukers, directeur FFP (Federatie Financieel Planners)

Het zijn momenteel roerige en financieel onzekere tijden. Jarenlang was de inflatie in Nederland heel laag, maar dit is sinds eind 2021 aan het veranderen. De inflatie is niet eerder zo hoog geweest. Vooral de prijzen van energie en boodschappen stijgen hard. De plannen uit de Miljoenennota die het kabinet in september dit jaar presenteerde hebben een groot effect op de huishoudportemonnee van miljoenen Nederlanders.

Er staan verschillende (wets)wijzigingen op stapel die voor elke consument relevant kunnen zijn. Uiteraard speelt de nieuwe pensioenwet een grote rol. Telkens uitgesteld en onlangs door de Tweede Kamer aangenomen. Nu de Eerste kamer nog, maar het idee van het krijgen van een gegarandeerde bijdrage in plaats van gegarandeerd pensioenkapitaal zal wel blijven. Elke persoonlijke situatie is daarbij weer anders en iedereen krijgt afhankelijk van zijn of haar situatie weer te maken met andere wettelijke, financieel/fiscale regels. Het zijn dus tijden waar de toegevoegde waarde van financiële planning en hulp van een goede financieel planner alleen maar duidelijker wordt.

Klant aanspreken op doenvermogen

We zien de roep om financiële planning in de praktijk terugkomen. Onze leden geven aan het drukker dan ooit te hebben met financiële (deel)plannen voor klanten. We zien dit ook terugkomen in vragen van klanten. Zo zagen we recent een Kifid-uitspraak waarin de klant andere verwachtingen had van de dienstverlening van zijn adviseur. Hij kreeg productadvies, maar wilde eigenlijk integraal financieel advies. De verwevenheid tussen alle financiële thema’s neemt toe en de overheid verwacht van de consument dat hij steeds vaker zelf zijn zaken regelt.

Dat de consument dit niet in alle gevallen doet is inmiddels al lang bekend. We moeten als sector niet alleen financiële informatie zenden, maar we mogen onze klanten ook meer aanspreken op hun ‘doenvermogen’. Een taak die uitstekend is weggelegd voor een financieel adviseur met integrale kennis en kunde.

Speerpunten FFP voor 2023

FFP is de beroepsorganisatie van financieel planners en bewaker van het CFP-keurmerk in Nederland. Een financieel planner met de CFP-titel is specialist op het gebied van complexe financiële situaties en schetst toekomstscenario’s op basis van de laatste weten regelgevingen. FFP maakt onderdeel uit van het internationale netwerk van FPSB Ltd. (Financial Planning Standards Board). Ruim 3.000 financieel planners in Nederland zijn aangesloten bij FFP. Hiermee is FFP de grootste Europese organisatie van financieel planners.

Bestuur en ledenraad van FFP hebben begin 2022 samen gekeken naar de veranderingen in de markt. Er is zoals gezegd veel behoefte aan financiële planning. De klantvraag komt daarbij meestal via een life event bij de financieel planner. Dit heeft er inmiddels toe geleid dat we een nieuw modulair vakbekwaamheidsbouwwerk hebben geïntroduceerd dat beter inspeelt op de veranderde behoefte van de financieel professional én de consument. Ook zal er vanaf 2023 een nieuwe huisstijl en tone of voice worden ingevoerd.

De speerpunten voor 2023 zullen liggen in het geven van inzicht aan de consument over waarom financiële planning en het hebben van inzicht in de eigen financiële situatie zo belangrijk is. Dit zullen we doen vanuit de diverse life events waarmee een consument in zijn of haar leven te maken krijgt. We doen dit samen met onze leden en uiteraard vóór onze leden.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.