De Goudse ziet kansen in de Levenmarkt en dienstverlening

0

Geert Bouwmeester, bestuursvoorzitter van De Goudse, ziet kansen in de Levenmarkt en het AOV-dienstenpakket.

Dat vertelde hij op de jaarlijkse Kennisdag van de verzekeraar. Bouwmeester: “Als middelgrote verzekeraar kennen we een stabiele groei. Daarnaast zijn er volop nieuwe ontwikkelingen zoals de uitbreiding van het AOV-dienstenpakket en een nieuwe start op de Levenmarkt.” Hij denkt dat het onafhankelijk intermediair, net als De Goudse, er goed aan doet de toegevoegde waarde van het kantoor onder de loep te nemen en te kijken waar de dienstverlening uitgebreid kan worden. De maatschappij wil de onafhankelijk adviseur daar intensief bij ondersteunen.

Zelfstandig

Bouwmeester vertelt hij met De Goudse de intentie heeft om zelfstandig te blijven. Ondanks dat de concurrentie steeds meer bestaat uit spelers die veel schaalvoordelen hebben. Hij ziet zichzelf als de uitdager in de markt. Zo ziet De Goudse kansen op de Levenmarkt. De verzekeraar wil zich hier de komende jaren nadrukkelijker gaan laten zien. En kortgeleden is het offerteportaal voor adviseurs live gegaan voor Direct Ingaande Lijfrente producten.

Advies

Hij trekt een parallel tussen De Goudse en het onafhankelijk intermediair. “Advieskantoren hebben ook te maken met grote concentraties en fusies van adviesbedrijven. Onderscheidend vermogen wordt ook voor hen steeds belangrijker. In een steeds complexer wordende samenleving groeit de behoefte aan advies. Zowel particulier als zakelijk. Juist nu is een fijnmazig netwerk van onafhankelijke adviseurs met een menselijke maat onmisbaar. Dat zorgt voor een goede toegang tot de adviesmarkt voor veel consumenten en bedrijven. De Goudse biedt een nieuw dienstenpakket bij haar ondernemers-AOV, helemaal gericht op preventie. Hiermee kan de adviseur nadrukkelijker zijn toegevoegde waarde tonen aan zijn klanten. Zo is er een Bedrijfsscan die een ondernemer de mogelijkheid biedt om coaching of advies te krijgen op bedrijfskundig of economisch gebied.”

Dienstverlening steeds belangrijker

Diverse onderzoeken tonen volgens Bernardo Walta, directeur Commercie, aan dat de hele branche, met name het mkb tot 50 medewerkers, moeite heeft de toenemende wet- en regelgeving te integreren in hun bedrijfsvoering. Waar voorheen accountants vaak gesprekspartner waren voor deze ondernemers, wordt deze rol steeds meer overgenomen door het regionale intermediair. Opvallend volgens hem is dat uit de rondetafelgesprekken tijdens de Kennisdag blijkt dat adviseurs veel advieswerkzaamheden op terreinen als HR, duurzaamheid, financieringen en preventie vaak ‘erbij’ doen.

Professionaliseringslag

Walta: “Advieskantoren hebben de afgelopen tijd een enorme professionaliseringslag gemaakt in hun advies- en bemiddelingswerkzaamheden. Ze zijn er nu klaar voor om het kantoor nog meer toekomstbestendig te maken. Uitbreiding van de dienstverlening kan daar een belangrijk aspect in zijn, naast advisering en bemiddeling in verzekeringen. Opmerkelijk is dat veel zakelijk adviseurs dit al doen. Het is nu tijd om deze aanvullende dienstverlening te formaliseren en een bijbehorend verdienmodel te implementeren. Beperkingen als kennis, aansprakelijkheid en deskundigheid spelen hierbij nu nog een rol, maar is het een kwestie van tijd voordat daar oplossingen voor gevonden zijn.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.