“Als adviseur en verzekeraar hebben we hetzelfde doel: zorgen dat je klanten hun onderneming in beweging kunnen houden, zonder financiële stress. Dat doel vraagt om een andere dienstverlening dan voorheen, omdat veel mensen steeds meer gewend zijn om zelf hun zaken online te regelen”, schrijft Nicole Wiesehahn (Movir) in InFinance.
Zelfstandigen hebben weliswaar zorgen, maar het plezier dat zij hebben in hun werk wint het nog altijd van die zorgen
Auteur: Nicole Wiesehahn, directeur Commercie van Movir
De wereld om ons heen verandert snel, op allerlei gebieden. Daardoor heeft in ieder geval een deel van je klanten andere verwachtingen en behoeftes dan pakweg vijf jaar geleden. Ook als het gaat om een aov en wat daarbij komt kijken. Die veranderingen vragen om een andere houding en service. Van ons als inkomensverzekeraar én van jou als adviseur. Soms is dat wennen. Maar uiteindelijk zie ik in de veranderingen vooral kansen om méér zelfstandigen nog beter vooruit te helpen.
Als adviseur en verzekeraar hebben we hetzelfde doel: zorgen dat je klanten hun onderneming in beweging kunnen houden, zonder financiële stress. Dat doel vraagt om een andere dienstverlening dan voorheen, omdat veel mensen steeds meer gewend zijn om zelf hun zaken online te regelen. Maar ook omdat ondernemen op dit moment uitdagender is dan ooit. Deze twee ontwikkelingen bieden kansen om méér zelfstandigen nóg beter vooruit te helpen. Die kansen zijn er voor ons als verzekeraar, maar zeker ook voor jou als adviseur.
Ontwikkeling: online verwachtingen
De eerste belangrijke ontwikkeling is dat mensen steeds meer gewend zijn om zelf hun zaken online te regelen, wanneer het hen uitkomt. Dat geldt ook voor verzekeringen. Volgens Thuiswinkel. org werden er in het afgelopen half jaar online meer verzekeringen verkocht dan producten als schoenen en elektronica. Liefst 79% van alle verzekeringen werd online afgesloten. Natuurlijk is een autoverzekering populairder en gemakkelijker online te sluiten dan een hypotheek of een aov. Maar dit laat wel zien dat je klanten gewend zijn om zelf, online verzekeringen af te sluiten.
Kans: nieuwe klanten bereiken
Er zijn zelfstandigen die graag bij jou als adviseur komen voor een goed advies en voor het aanvragen van een aov. Maar er zijn ook mensen die liever zelf hun zaken online regelen. Ze verwachten de voordelen van online – eenvoud, snelheid en het zelf aan het roer kunnen zitten – ook als ze een aov afsluiten. Voor ons is dat een reden om flinke stappen te zetten op het gebied van digitalisering. En om het aanvragen en beheren van een aov makkelijker en sneller te laten verlopen. Als deze processen makkelijker worden, is het ook voor jou aantrekkelijker om je klanten een aov aan te bieden. En het geeft je de kans om klanten te bereiken die je nu niet bereikt voor een gesprek over aov.
Een AOV via jouw website
Een stap die we al zetten op digitaal gebied, is dat we samen met adviseurs een online module ontwikkelden. Daarmee kunnen je klanten een aanvraag beginnen op jouw website. Ze kunnen er zelf een offerte samenstellen en downloaden. Nadat ze in een toets hebben aangetoond dat ze de impact van hun keuzes begrijpen, kunnen ze de aanvraag voltooien in Mijn Movir. Jij bent hier als bemiddelaar aan verbonden. En natuurlijk kun je altijd nog advies geven als je klant dat wil. Is dat je grote kracht? Dan is het logisch dat je daar gebruik van blijft maken. Maar zie je juist online kansen, en weet je mensen naar je website te trekken? Dan kan deze module je helpen om makkelijk nieuwe klanten te bedienen.
Ontwikkeling: ondernemen is uitdagender
De tweede grote ontwikkeling die van invloed is op aov, is dat ondernemen uitdagender dan ooit is. In de laatste decennia zagen we de druk bij zelfstandigen al toenemen. Onder meer doordat de maatschappij steeds sneller gaat en we elkaar steeds meer druk opleggen. De afgelopen tijd zorgen thema’s als oorlog, energie- en klimaatcrisissen, corona en inflatie voor nóg meer druk en spanning. Steeds meer zelfstandigen vallen daardoor uit met stressgerelateerde klachten. Interessant daarbij is een punt dat naar voren kwam uit onderzoek dat Movir in september liet doen: zelfstandigen hebben weliswaar zorgen, maar het plezier dat zij hebben in hun werk wint het nog al tijd van die zorgen. Liefst 84% peinst er dan ook niet over om voor een baas te gaan werken.
Je klanten willen door
Omdat zelfstandig zijn zo uitdagend is en omdat zelfstandigen zo’n grote drive hebben om door te gaan, is het prettig als je klanten de steun van een goede aov hebben. En dat ze zo veel mogelijk door kunnen met het waarmaken van hun dromen. Daarom zijn wij er niet alleen voor onze klanten – met een uitkering en met hulp om weer aan de slag te kunnen – als ze uitvallen. We helpen hen ook met uitgebreide hulp en handvatten om juist nú het maximale uit zichzelf te halen en om te voorkomen dat ze uitvallen. Meer dan de helft van onze medewerkers is iedere dag bezig om zelfstandigen te helpen om (weer) gezond en met plezier te werken. Daar ligt naar mijn idee ook een grote kans voor jou als adviseur.
Kans: echt contact
Die kans zit hem juist in echt, menselijk contact. Want zelfstandigen werken heel hard en hebben, zoals gezegd, een enorme drive. Vaak denken ze dat ze alles zelf moeten oplossen. Misschien zitten ze ook niet altijd meteen te wachten op goede raad. Juist dán is het belangrijk om af en toe te peilen: hoe gaat het nu echt met je? Als adviseur kom je bij deze mensen aan de keukentafel, al dan niet digitaal. Dat geeft je als geen ander de mogelijkheid om zo’n gesprek te voeren met je klanten. Om te bespreken hoe belangrijk het is dat je goed voor jezelf zorgt als je door wil gaan met ondernemen. En dat het niet gek is om hulp te vragen.
Samen in beweging
Wij voeren die menselijke gesprekken ook graag met jou en met je klanten. En we zijn er met uitgebreide en deskundige hulp voor je klanten als dat nodig is. Zodat zij zo veel mogelijk door kunnen gaan met het werk waar zij goed in zijn. Ik denk dat we daar – als verzekeraar en als adviseur samen – echt het verschil kunnen maken voor je klanten. Zeker als we blijven aansluiten op nieuwe ontwikkelingen en wensen van klanten. Zo houden we samen zelfstandig Nederland in beweging.
Een AOV geeft rust…
• 52% van de zelfstandigen zonder aov maakt zich zorgen om financiële gezondheid
• 41% van de zelfstandigen mét aov maakt zich zorgen om financiële gezondheid.
Bron: onderzoek in opdracht van Movir, september 2022. Door Mediaplus Research, onder een representatieve populatie van 1.052 Nederlanders 18+, verdeeld over 513 werknemers in loondienst en 539 zelfstandig ondernemers.
Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.