Deze maand is het precies 25 jaar geleden dat Christian Dijkhof het bedrijf HypotheekCompany begon. Voor hem voelt dat nog als gisteren, maar de harde waarheid is anders. “De laatste 25 jaar is onze beroepsgroep tenminste drie keer doodverklaard”, aldus Dijkhof in zijn column.
‘Advieskantoren leven als nooit tevoren’
Auteur: Christian Dijkhof is eigenaar van Dijkhof & Partners, HypotheekCompany en bedrijfshypotheek. nl. Daarnaast is hij voorzitter van branchevereniging OvFD, columnist en spreker.
In 1999 werden naast HypotheekCompany ook bedrijven als Bol.com, Marktplaats en Coolblue opgericht. In dat jaar bestond de helft van de hypotheekmarkt nog uit oversluiters. ‘We’ financierden nog in guldens. En de levenproductie, een woord dat nu nauwelijks meer wordt gebezigd in onze sector, steeg met 11% ten opzichte van het jaar ervoor, aldus Assurantie Magazine. Provisie was de enige toegestane vorm van verdiensten voor ‘tussenpersonen’. Zo stond onze beroepsgroep toen bekend.
Doodverklaard
Van tussenpersoon naar intermediair. Van intermediair naar adviseur en van adviseur naar coach. Of zelfs life-planner. De laatste vijfentwintig jaar is er veel veranderd. De advieskantoren zijn tenminste drie keer doodverklaard; internet, provisieverbod of direct writers; het intermediair zou het loodje leggen of zeker halveren. En zie hier: ook in 2024 leven advieskantoren als nooit tevoren. De verzekeringen zijn niet en masse naar direct writers gegaan en in hypotheken zijn de advieskantoren inmiddels de dominante distributiepartij. Zelfs de markt van zakelijke hypotheken en -financieringen schuift snel in de richting van de advieskantoren.
Sleutel tot succes
De kern van dit succes is eigenlijk over de jaren hetzelfde gebleven: lokaal aanwezig, oprecht betrokken en professioneel in het vakgebied. Vroeger voornamelijk in verzekeren, inmiddels reikt die kennis tot diep in de vakgebieden van hypotheken, pensioen en (zakelijk) financieren. De vorm is anders, de instrumenten uitgebreider, maar de sleutel tot succes is onveranderd: Wij kennen onze klanten.
Geen polisnummer
Vorige week zag ik op mijn eigen advieskantoor nog een door een klant ingevuld schadeformulier voorbijkomen. Een relatief simpele autoschade. Bij het kopje verzekeraar vult mijn klant in: Dijkhof & Partners. Niet Nationale-Nederlanden of NH1816 waar de polis zou kunnen lopen. Geen polisnummer of nummer van zijn groene kaart. Maar gewoon de naam van zijn adviseur. Omdat hij zich daar klant voelt. Nergens anders.
Dat is de kern van wat we zijn. Dichtbij. Vertrouwd. En kundig. En daarom zullen we er altijd zijn. We passen ons aan door gebruik te maken van technologie, en we gaan flexibel om met gewijzigde marktomstandigheden. Maar onze kern verandert niet. We helpen graag mensen. Ook de volgende 25 jaren gaan we met trots en liefde voor het vak en voor onze klanten aan de slag. Zo moet het zijn. Zo zal het altijd blijven. Leve de adviseur!
Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.