De adviseur als ‘consultant inzetbaarheid’

0

“Er is geen algemene verzekering waarmee je in één keer de hele sociale zekerheid hebt afgedekt”, schrijft Gaston Merckelbagh, algemeen directeur Virta, in de rubriek ‘Aan het woord’ op de vraag wat op korte termijn de grootste kans/bedreiging voor het onafhankelijk intermediair is.

Virta biedt – via adviseurs – werkgevers een geïntegreerde oplossing voor verzuim – Ziektewet – WGA en SV-regelingen. Adviseurs zouden zich volgens Merckelbagh dit najaar vooral moeten richten op de problemen die iedere werkgever heeft als gevolg van de wisselwerking tussen de AVG, de bedrijfsvoering en zijn human capital. “De AVG gaat niet alleen over klanten. Het heeft ook invloed op de manier waarop je omgaat met je eigen medewerkers en de gegevens die je van hen registreert. Daar moeten werkgevers bijvoorbeeld rekening mee houden bij hun verzuimadministratie en verzuimbegeleiding.”

Wat is op korte termijn de grootste kans/bedreiging voor het onafhankelijk intermediair?

“De grootste bedreiging is het idee dat je met een algemene verzekering in één keer de hele sociale zekerheid hebt geregeld. Assurantieadviseurs moeten werkgevers laten zien dat het beter is om hun specifieke risico’s in kaart te brengen en daar samen oplossingen voor in te richten. Ik daag adviseurs uit om niet alleen verzekeringen te verkopen, maar ook dienstverlening te organiseren en te adviseren. Om zich te ontwikkelen tot ‘consultant inzetbaarheid’.

Dat betekent meer toegevoegde waarde bieden door nadruk te leggen op de gezondheid van werknemers en de mogelijkheid om de enorme verzuimkosten te besparen voor werkgevers. Door werkgevers te adviseren over preventie en verzuimbegeleiding. Dan wordt financiële afdekking slechts het sluitstuk. Er zijn nog maar weinig adviseurs die op die manier naar sociale zekerheid kijken. Maar er is een enorme markt voor en er zijn volop kansen.”

Wat was hét zakelijke ‘eureka moment’ deze zomer?

“Bij Virta hebben we in het eerste jaar van ons bestaan een complete en integrale oplossing ontwikkeld om de kosten en risico’s rond ziekte en verzuim te beheersen. We hebben afspraken met verzekeraars gemaakt en dienstverlening opgezet. Daar hoort een IT-infrastructuur met moderne technieken anno 2018 bij. Die hebben we deze zomer gebouwd. Begin september hebben we bijvoorbeeld een offertewizard geïntroduceerd. Daarmee hoeven adviseurs alleen de beschikbare werkgeversinformatie aan te vullen. Daarna vragen ze met één druk op de knop offertes aan bij bijna alle inkomensverzekeraars. Binnen 3-5 werkdagen is de benodigde informatie binnen. Dan rolt er automatisch een rapport uit met een overzicht van de premies en bijbehorende polisvoorwaardenvergelijking. Zo besparen adviseurs enorm veel tijd. Die kunnen ze mooi inzetten om meer werkgevers te adviseren over dienstverlening ten behoeve van duurzame inzetbaarheid.”

Nooit meer financieel nieuws missen? Kies welk platform het best bij u past en volg InFinance op:
Facebook, Twitter en/of LinkedIn

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.