De 10 regels voor goede pensioencommunicatie

0

De Europese pensioen- en verzekeraarstoezichthouder EIOPA heeft aanbevelingen gedaan voor effectieve pensioencommunicatie. Op basis van gedragseconomische inzichten zijn tien aandachtspunten voor goede communicatie geformuleerd. De AFM vindt deze aanbevelingen zeer relevant voor alle partijen die met consumenten communiceren over pensioenen.

Gedragseconomische inzichten kunnen helpen de informatiebehoeften van een gemiddelde pensioendeelnemer te begrijpen. Deze inzichten zijn vertaald in een checklist met tien aandachtspunten voor beleidsmakers, verzekeraars en pensioenfondsen bij het opstellen van pensioeninformatie.

Allereerst moet het gedragsdoel duidelijk zijn: wat moet de lezer gaan doen? Welke (financiële) beslissingen moet de pensioendeelnemer nemen op basis van de informatie? Belangrijke kerninformatie, zoals “Op welk pensioeninkomen kan ik rekenen?” en Kan ik de risico’s om dat te bereiken dragen?” moet in een ‘eerste laag’ van informatie beschikbaar zijn (bijvoorbeeld op de eerste pagina). In diepere lagen van informatie (zoals achterliggende internetpagina’s of een bijlage) kan technisch meer complexe en juridische informatie te vinden zijn.

Gebruik eenvoudig taalgebruik, een consistente vocabulaire en vermijd jargon, zo adviseert EIOPA. Maak informatie, en in het bijzonder de cijfers, ook persoonlijk relevant voor de consument. Zo willen mensen de toekomstige uitkomsten kunnen vergelijken met het inkomen nu.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.

Reacties zijn gesloten voor dit bericht.