Datalisering is de toekomst

0

HDN bestaat 25 jaar, maar hoe ziet de organisatie er de komende jaren uit? ‘Datalisering’ is het kernwoord, aldus Reinier van der Heijden, directeur HDN. De eerste stappen zijn gezet. “Als we samen de ingeslagen weg blijven volgen, bieden we nog veel meer consumenten zekerheid over de haalbaarheid van hun financiële product. Makkelijk en binnen no time. Dat weet ik zeker.”

Gemak, accuratesse, veiligheid en snelheid, daar gaat het om”, vertelt Van der Heijden. “Dit kan door externe brondata in het hypotheekacceptatieproces beschikbaar te maken via HDN. Goed nieuws voor de consument, intermediairs én aanbieders.” Ga maar na: nu nog moeten zij eerst allerlei documenten bij elkaar zoeken, een lastige, tijdrovende klus. Straks geeft de consument partijen toestemming om data uit externe bronnen te halen. “Data driven-acceptatie dus, want datalisering is de toekomst.”

Gouden Lotus Award

De eerste stap is al gezet, met de Inkomensbepaling Loondienst. Mensen in loondienst vragen hun hypotheek niet meer aan met de werkgeversverklaring, maar met de digitale gegevens uit het UWV Verzekeringsbericht. “Deze dienstverlening wordt gewaardeerd. Sterker, hypotheekadviseurs riepen de Inkomensbepaling Loondienst uit tot meest innovatieve dienstverlening aan de consument.” Hiervoor ontvingen HDN en haar samenwerkingspartners binnen Handig! een Gouden Lotus Award. Bemoedigend, vindt Van der Heijden, maar dit is pas het begin. “De volgende stap is de koppeling van gegevens van de Belastingdienst, Mijnpensioenoverzicht.nl, DUO en Mijn Overheid.”

Let’s co-create

Ook de HDN-communicatiestandaard – de ‘taal’ waarin de ketenpartijen met elkaar communiceren – wordt steeds meer toekomstproof gemaakt. Van der Heijden: “In de standaard worden de afspraken tussen stakeholders vastgelegd. Ook bedenken en bouwen we met elkaar continu nieuwe toepassingen. En gebruiken ketenpartijen de standaard wel op de juiste manier? Dit bekijken we jaarlijks. Een mijlpaal is dat we dit jaar het HDN-woordenboek (datacatalogus – red.) online zetten. Kortom, dat maakt de open ICT-standaard nog toegankelijker. Dan kan echt iedereen meedoen, waardoor we de klant nog beter kunnen bedienen.”

Nieuw platform

Ondertussen vernieuwt HDN ook haar platform. Merlyn van den Berg, adjunct directeur van HDN, licht toe: “Nu nog bieden we een beveiligde, digitale snelweg, bedoeld om berichten te versturen. Maar we stappen over op een platform dat de interface vormt tussen alle applicaties van aanbieders, servicers, softwareontwikkelaars, intermediairs en consumenten.” Volgend jaar start de uitrol, zowel naar individuele leden als gebruikers. “Door deze technologische vernieuwing staat de poort open naar nieuwe mogelijkheden om efficiëntie in de keten te vergroten.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.