Credit Life overweegt gratis AOV-dekking bij woningaankoop

0

Is de woningaankoop geregeld dan wil de koper eigenlijk het liefst zo snel mogelijk aan de slag met verbouwen en inrichten. Een gesprek over de risico’s van arbeidsongeschiktheid heeft dan bij de kopers geen prioriteit. Een betere bewustwording is volgens Credit Life nodig bij zowel de adviseur als de consument.

Aan het woord komen Perry Dizij en Arie Koops, die samen met Ruud Kerkstra het managementteam vormen van Credit Life. “Het risico van overlijden krijg je als adviseur nog wel over het voetlicht. Als het om arbeidsongeschiktheid gaat, denken veel mensen dat de werkgever dat geregeld heeft. En als je als adviseur begint over WIA en IVA dan ben je ze meteen kwijt”, zegt Dizij.

“Terwijl de boodschap eigenlijk heel simpel is. Je verzekert je hypotheeklasten met een woonlastenbeschermer of je compenseert de terugval in inkomsten door ziekte met een inkomensgarantie”, vult Koops aan. “Maar dat is dus makkelijker gezegd dan gedaan.”

Keuze uitstellen

Volgens beide mannen is bewustwording nodig bij zowel de adviseur als de consument. “Natuurlijk neemt de adviseur arbeidsongeschiktheid mee in zijn adviesgesprek. Vaak wordt het dan vooruitgeschoven in de trant van ‘we gaan erover nadenken’ en vervolgens wordt er niets meer mee gedaan. Voor de adviseur wordt het dan lastig om het opnieuw bespreekbaar te maken, omdat de consument voor dat advies ook apart moet betalen. Het valt tenslotte niet meer onder de provisieregeling. Wat mij betreft echt een negatief gevolg van het provisieverbod”, zegt Koops.

“De consument (lees werknemer) denkt dat de werkgever het geregeld heeft en wil er niet mee bezig zijn. Natuurlijk is een deel geregeld via de werkgever, maar als de werknemer door ziekte of een ongeval een langere periode niet kan werken is er een forse terugval in inkomen dat niet door de werkgever gedekt wordt.”

Feestje niet verzieken

Om te voorkomen dat het feestje van de aankoop van het huis ‘verziekt’ wordt, zijn ze bij Credit Life innovatief aan het denken geslagen. “Hoe mooi zou het zijn als we modules bouwen, waarbij de klant altijd drie maanden na sluiten van de hypotheek gratis gedekt is tegen arbeidsongeschiktheid. Na die drie maanden kan hij de polis continueren, uitbreiden of opzeggen.

Daardoor is het geen polis waar de klant dertig jaar aan vastzit. De koper neemt deze dekking af of niet. De hypotheekadviseur hoeft in ieder geval niet terug naar de klant en de klant heeft geen kosten voor een advies. We onderzoeken nog alle haken en ogen, maar spelen met deze gedachte”, zegt Dizij.

Lees hier (gratis) het hele interview met Credit Life

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.