Van oudsher wisselen in de zakelijke verzekeringsmarkt harde en zachte markten elkaar af. Nu is er sprake van een harde markt: verzekeraars vragen – in elk geval volgens intermediair en riskmanagers – (veel) hogere premies, stellen strengere acceptatievoorwaarden, waaronder dure preventie-eisen, en geven voor sommige risico’s helemaal niet meer thuis. De markt zou daarmee harder zijn dan ooit en misschien is dat ook wel zo.
‘De vakbekwaamheid boven Wft-niveau is sterk aan het vergrijzen’
Auteur: Dik van Velzen, programmamanager NIBE-SVV
Dat heeft geleid tot kritiek en verwijten uit die kringen van makelaars en riskmanagers. Verzekeraars zouden de huidige situatie misbruiken om hun voorzieningen een extra boost te geven. Zij houden te weinig rekening met de situatie waar klanten in zitten en lijken te vergeten dat ook na deze periode partijen met elkaar door moeten. Terwijl banken hun klanten juist tegemoet komen en de overheid met steunmaatregelen komt, zetten verzekeraars, aldus de kritiek, hun zakelijke klanten het mes extra op de keel. Natuurlijk zit er politiek in die verwijten.
Het hoort bij het onderhandelingsspel. Het is prettiger om naar de klant te stappen met de boodschap dat de premies gelijk blijven of zelfs lager worden, dan met de mededeling dat deze (fors) hoger worden.
Onzekere tijden
Verzekeraars reageren lauw op die kritiek. Zij hebben er geen enkel belang bij de premies zo ver te verhogen dat zij zichzelf uit de markt prijzen. Er is ook al geen sprake van een situatie waarin bij verzekeraars de winsten tegen de plinten klotsen. Integendeel: technische resultaten zijn nog altijd marginaal, beleggingsresultaten zijn ook niet meer wat ze geweest zijn en daar lijkt voorlopig geen verandering in te komen.
En het zijn natuurlijk ook onzekere tijden. Denk aan de steil toenemende schade door cyberrisico’s en door hagel, storm en overvloedige regenval als gevolg van klimaatveranderingen. Ook die onzekerheden moeten in de prijs worden verdisconteerd. Dat politieke spel: daar komen partijen wel uit. Al is het alleen maar omdat zij niet anders kunnen. Zij hebben elkaar nodig en zowel riskmanagers, makelaars als verzekeraars zijn professioneel genoeg om dat te weten.
Vakbekwaamheid
Wat bijdraagt aan het vinden van oplossingen, is de combinatie van creativiteit en vakbekwaamheid. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar kijk nog eens goed. Op veel plaatsen in de verzekeringsbedrijfstak is de vakbekwaamheid boven Wft-niveau sterk aan het vergrijzen en lijkt deze ingeruild te zijn tegen iets dat ‘21th century skills’ wordt genoemd. U hoort mij niet zeggen dat die 21th century skills niet nodig zijn, maar vakbekwaamheidvervangend zijn ze zeker niet. Algoritmes en big data zijn mooi, maar per definitie een uitkomst uit het verleden.
In dat verband is het een goede zaak dat de SAR (Stichting Assurantie Registratie) voor al haar RMiA’s (Registermakelaars in Assurantiën) een intensief A-actualiteitenprogramma heeft geïnitieerd en door NIBE-SVV heeft laten ontwikkelen: een uitgebreid e-learningprogramma, afgesloten met een klassikale (in coronatijd virtuele) bijeenkomst. Geheel gericht op de zakelijke verzekeringsmarkt. In een paar maanden tijd volgen alle (alle!) RMiA’s dat programma. Zorgen voor je klanten? Weet waarover het gaat!
Deze column werd voor het eerst gepubliceerd in de InFinance-special Kansen & Visies 2021.
Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.