Coronarisico’s onderhoud zakelijke portefeuille

0

Sinds de coronamaatregelen midden maart van kracht zijn geworden is het aantal fysieke bezoeken van adviseurs aan zakelijke relaties sterk verminderd en grotendeels vervangen door digitaal contact. Vanuit het perspectief van schadebeheersing ontstaan hierdoor nieuwe risico’s, zegt Anita Hol-Bubeck, docent schadeverzekeringen bij onder meer Bureau DFO.

Juist nu veel ondernemers de extra druk voelen om de omzet van de onderneming zo goed mogelijk op niveau te houden worden soms producten en diensten (tijdelijk) aangepast. Volgens Anita Hol-Bubeck laat de praktijk echter zien dat veel ondernemers – in alle oprechtheid – geen oog hebben voor veranderingen die relevant zijn op het gebied van risicobeheersing, maar waarvan het toch cruciaal is dat hierover tijdig met de risicodrager contact wordt opgenomen. Anita Hol-Bubeck: “Het is mijn ervaring dat het de ogen van de adviseur ter plaatse zijn die deze veranderingen wel zien, waardoor onderverzekering of het volledig afwezig zijn van verzekeringsdekking, wordt voorkomen.”

Ze pleit eveneens voor een uniforme mogelijkheid tot uitstel van betaling van zakelijke schadeverzekeringen voor ondernemers die, als gevolg van de coronamaatregelen, in liquiditeitsproblemen zijn gekomen.

De top 4 risico’s

De docent heeft een top 4 van veranderingen binnen de zakelijke omgeving gemaakt, die op dit moment het meeste risico lopen niet tijdig opgemerkt te worden omdat de adviseur niet of niet meer frequent fysiek de bedrijfslocaties bezoekt:

  • Bedrijfsactiviteiten; sluit de polis nog aan op de huidige activiteiten?
  • Contractueel overeengekomen preventiemaatregelen op (brand)polis; zijn deze nog aanwezig in en rond gebouw?
  • Contractueel overeengekomen onderhoud preventiemaatregelen op de (brand)polis; (bijvoorbeeld onderhoud blusmiddelen). Te zien is dat ook veel dienstverleners op dit gebied hun onderhoudswerkzaamheden hebben opgeschort.
  • Bedrijfsschade; is het verzekerde bedrag up-to-date? Oftewel, sluit het aan bij de verwachte brutowinst voor het komende jaar? Anita Hol–Bubeck: “Als gevolg van corona zien wij bij individuele bedrijven extreme dalingen maar ook extreme stijgingen van de omzet. Het is verstandig deze tijdig te signaleren en hierover contact te hebben met de risicodrager.”

Digitaal contact is blijvend

Docent Anita Hol-Bubeck verwacht dat een deel van de fysieke contacten, zoals die in het verleden gebruikelijk waren tussen ondernemer en adviseur, in de komende tijd digitaal zullen blijven, maar ook daarna. “Als sector zullen we heel goed moeten nadenken over de effecten hiervan op het tijdig signaleren van veranderingen bij de ondernemingen. Veranderingen die een onderneming niet altijd spontaan zal melden en waarbij het juist één van de meerwaarden van de adviseur is dat hij deze wel signaleert en hierover het overleg met de onderneming en risicodrager aangaat.”

Bij Bureau DFO is de docent betrokken bij de ontwikkeling van ondersteunende tools voor financieel adviseurs. Deze helpen de adviseur, ook bij digitale contacten met klanten, aandacht te besteden aan onderhoud van eerder afgesloten zakelijke verzekeringen.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.