Corona versnelt gebruik digitale communicatie

0

Nu fysiek sociaal contact tot een minimum moet worden teruggebracht, nemen bedrijven en consumenten hun toevlucht tot het digitale domein. Adviseurs bieden webcamadvies aan, maar ook vanuit de samenleving ontstaan initiatieven gebaseerd op digitale communicatie. Zo geeft het Coronavirus het digitaal communiceren een impuls, want voor velen zal het een uit nood geboren eerste kennismaking zijn.

Ouderen die niet meer bezocht mogen worden, kinderen die niet naar school kunnen. Het verenigingsleven komt tot stilstand en daarmee een groot deel van het sociale leven. Veel kinderen zijn druk geweest om hun ouders FaceTime of Skype onder de knie te laten krijgen. Videogesprekken als alternatief voor de fysieke bezoekjes. Scholen geven digitaal les en om ouders te ondersteunen ontstaan vanuit de culturele sector diverse initiatieven waarbij dagelijks (gratis) korte webinars worden gegeven waarin bijvoorbeeld toneel- en theaterlessen voor kinderen worden gegeven.

Aanbieders maken crisisplan

Op de diverse socialmediakanalen zie ik adviseurs en aanbieders hun klanten informeren over de maatregelen die zij treffen om de verspreiding van Corona te stoppen. Thuiswerken, zoveel mogelijk contact via mail of telefoon en fysiek contact alleen als het niet anders kan. Veel advieskantoren bieden actief webcamadvies aan om zo het fysieke contact te vermijden en er toch te zijn voor de klant. Verschillende aanbieders faciliteren de adviseurs en hun klanten daarbij.

Zo laat Vista CEO Floor van Workum weten dat het bedrijf bekijkt op welke wijze Vista adviseurs nog beter kan faciliteren in het geven van online advies, zodat hypotheekaanvragen gedaan kunnen worden zonder dat klanten naar een fysiek advieskantoor hoeven te komen. “Vandaag staat in het teken van het maken van een crisisplan. Hoe gaan we om met taxaties? Hoe gaan we om met de geldigheid van renteaanbiedingen en offertes in crisistijd? Wat we kunnen doen voor kwetsbare klanten die mogelijk in betalingsproblemen komen, bijvoorbeeld zzp’ers of klanten met een tijdelijk contract dat mogelijk niet verlengd wordt? Deze en andere vragen en scenario’s worden vandaag besproken.”

Vindingrijk

In tijden van crises worden mensen vindingrijk. De toneelvereniging waar ik zelf deel van uitmaak, zal vanavond de eerste digitale repetitie in haar ruim zestigjarig bestaan houden. Leden die het al gebruiken, helpen de anderen bij het installeren (telefonisch of via WhatsApp). Het is mooi te zien dat de mensen die niet eerder aan videocommunicatie hebben gedaan, geënthousiasmeerd worden door de groep. Door het onderlinge vertrouwen zetten ze die eerste stap en doen ze mee aan het repetitie-experiment. Op die manier zullen meer mensen de komende dagen kennismaken met videocommunicatie en de voordelen ervan gaan ervaren. Probeer het ook in het belang van de klant en uzelf.

Zorg goed voor uzelf en voor elkaar!

Alex Klein
Redactie InFinance

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Alex Klein

Alex Klein is hoofdredacteur van InFinance, een crossmediaal platform voor financiële dienstverleners.