Consumentenbond raadt rentemiddeling af

0

Rentemiddeling kan nu ook bij ABN Amro en Rabobank. De Consumentenbond is duidelijk in zijn advies aan huizenbezitters: niet doen.

Volgens de bond is rentemiddeling te duur, is op de korte termijn geen sterke rentestijging te verwachten en zadelen consumenten zich voor langere tijd op met hogere lasten om een rentevoordeeltje te halen.

Andere banken bieden deze mogelijkheid al langer. Vorig jaar concludeerde de Consumentenbond in de Geldgids dat ze allemaal – met uitzondering van Obvion – te duur zijn. De rentemiddeling door de Rabobank heeft nog een extra nadeel: boetevrij aflossen bij verhuizen vervalt. Zo lopen hypotheekklanten volgens de bond het risico dat er bij verhuizing een flinke boeterente volgt. Die voorwaarde is er bij andere banken niet.

Boete-opslag

Een andere reden voor de Consumentenbond om rentemiddeling bij Rabobank af te raden, is dat de bank bovenop het nieuwe rentepercentage een opslag doet van 0,2%, onder meer als vergoeding voor gemaakte kosten. ABN Amro en Florius rekenen volgens de bond zelfs én een boete-opslag én een vaste rentebemiddelingsopslag van 0,2%.

Voor het berekenen van het nieuwe rentepercentage worden twee methodes gebruikt. Obvion en de Rabobank doen het met zuivere rentemiddeling: een gewogen gemiddelde van de rente die de klant nu betaalt en de actuele marktrente. De overige banken berekenen een boeterente, uitgaand van de rente die de bank misloopt als de klant minder gaat betalen, die over de nieuw gekozen looptijd wordt uitgesmeerd. De tweede methode pakt volgens de bond voor consumenten ongunstiger uit.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.