Consumentenbond hekelt boeterenteregels Aegon

1

Aegon Bank wijkt volgens de Consumentenbond op meerdere punten af van de AFM-leidraad waarin is vastgelegd hoeveel boeterente banken mogen rekenen aan klanten die hun hypotheek oversluiten. Directeur Bart Combée: “Aegon legt de regels van de AFM zó uit dat het precies in zijn straatje past.”

Volgens de AFM-leidraad mag deze boete wettelijk niet hoger zijn dan de daadwerkelijk geleden schade van de bank. Consumenten die na 14 juli 2016 te veel boeterente betaalden, moeten worden gecompenseerd.

Intern oversluiten

De meeste banken volgen die leidraad redelijk, zegt Combée. “Maar Aegon compenseert alleen klanten die hun hypotheek oversloten naar een ándere geldverstrekker. Consumenten die binnen het concern overstapten krijgen geen cent. Aegon maakt hier gebruik van een maas in de wet; in de leidraad staat namelijk niet letterlijk dat de boeteberekening ook geldt voor intern oversluiten. Maar dat is natuurlijk wel de bedoeling. In een toelichting op de leidraad geeft de AFM wél aan dat de regels ook hiervoor gelden.”

Combinatiehypotheken

Volgens de Consumentenbond rekent Aegon ook als enige bank een te hoge boeterente aan consumenten met een combinatiehypotheek waarbij consumenten (tegelijkertijd) sparen en beleggen. Combée: “In de leidraad staat dat banken bij spaarhypotheken het gespaarde bedrag moeten aftrekken van de totale som waarover boete wordt berekend. De rekening wordt daarmee lager. De leidraad zegt echter niets over combinatiehypotheken. Ook hier legt Aegon de regels in zijn eigen voordeel uit en houdt geen rekening met de opgebouwde spaarpot van de klant. Andere banken doen dat wel.”

Breder onderzoek

Het hele onderzoek dat de Consumentenbond heeft gedaan naar boeterentes bij hypotheken staat in de Consumentengids van mei 2018.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.

  • Paulo

    Vreemd, dat het weer Aegon is die creatief wil zijn en tegen alle regels in extra kosten berekent en niet meedoet aan de duidelijke regels van de AFM.
    Als andere banken het wel snappen, waarom is het dan opnieuw Aegon’s plan om met de grootst-mogelijk sprint weer de koers kwijt te raken in oneerlijke kosten.
    Het maakt Aegon niets uit dat zij opnieuw het gezicht van banken/verzekeraars schaden, als hun winst maar optimaal is opnieuw ten nadele van de klant.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Lees onze cookie verklaring en de Privacy verklaring

Sluiten