Consument verkoopt graag zijn privacy

0

Privégegevens zijn heilig, maar voor geld zetten we dat principe graag even opzij. Bijna 60% van de consumenten in Nederland en België vindt het namelijk prima als banken en verzekeraars hun privégegevens gebruiken, als ze in ruil daarvoor korting krijgen op hun hypotheek of verzekering.

Het Japanse ICT-bedrijf Fujitsu deed onderzoek onder 7.000 consumenten in Europa naar financiële services. De minst kritische consumenten wonen overigens in Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Daar geeft respectievelijk 66% en 64% van de consumenten aan het geen probleem te vinden om hun privacygegevens af te geven in ruil voor korting. Duitsers zijn het meest kritisch: slechts 44% van de respondenten geeft privacygevoelige informatie af voor kortingen.

Google hypotheek geen probleem

Uit het onderzoek komt verder naar voren dat een op de vijf consumenten open staat om bancaire producten en verzekeringen af te nemen bij internetgiganten als Amazon, Google, Facebook of Apple. “Opvallend, want deze technologiebedrijven staan vaak onder vuur wegens hun beleid omtrent privacygegevens”, aldus Pascal Huijbers, CTO bij Fujitsu.

Nederlander loyaal naar zijn bank

Consumenten in Nederland en België zijn het loyaalst aan hun bank of verzekeraar. Ruim 40% van de ondervraagden geeft aan nog nooit gewisseld te hebben van bank of verzekeraar. Spanjaarden daarentegen zijn het minst loyaal. Maar liefst 80% van de ondervraagden in Spanje is de afgelopen jaren gewisseld van financiële dienstverlener.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.