Consument stelt financiële vragen online

0

Voor een kosteloos antwoord op vragen over geldzaken, kunnen consumenten sinds 2017 terecht bij de financiële professionals die vrijwillig hun kennis beschikbaar stellen op het Kandoor-platform. Dit jaar staat de teller al op gemiddeld 40.000 beantwoorde vragen per maand.

Kandoor.nl is een maatschappelijk non-profitplatform waar mensen sinds 2017 gratis hun financieel vraagstuk kunnen neerleggen. De vrager wordt gekoppeld aan een gids: iemand met verstand van geldzaken, opgedaan via studie, werk of uit ervaring. Zij helpen anderen vrijwillig op weg en daarom kosteloos. De gidsen geven geen financieel advies. Kandoor is een initiatief van pensioenuitvoerder APG.

Goed gevulde chatbot

Met de antwoorden die deze menselijke financiële experts in de afgelopen twee jaar op het platform hebben gegeven is de digitale Kanbot verrijkt. Kanbot is een zelflerende chatbot die is ontwikkeld in samenwerking met ORTEC. Inmiddels is deze chatbot in staat om meer dan 90% van de vragen zonder tussenkomst van een mens op te pakken. Als Kanbot geen pasklaar antwoord heeft, dan wordt de vraag naar één van de vrijwillige experts doorgestuurd.

Kanbot zorgt ervoor dat er veel meer vragen via het platform verwerkt kunnen worden. In 2018 werden via Kandoor in totaal 80.000 vragen beantwoord. In 2019 groeit dat naar verwachting naar meer dan 500.000 vragen. Driekwart van deze vragen gaan over belastingen en pensioen. Maar ook over andere belangrijke financiële thema’s worden vragen beantwoord, zoals hypotheken, arbeidsongeschiktheid of schuldhulpverlening.

Spraakgestuurde bot

De chatbot zal op korte termijn voorzien worden van een spraakinterface, zodat consumenten ook met de Kanbot kunnen praten. Dit kan in specifieke gevallen weerstand wegnemen, zegt teammanager Zenno Cornelisse: “Om een vraag goed te kunnen beantwoorden, heeft Kanbot soms wat aanvullende informatie nodig. Of iemand in aanmerking komt voor een bepaalde toeslag kan bijvoorbeeld afhangen van de leeftijd, de gezinssituatie of het inkomen. In geschreven vorm roepen zulke aanvullende vragen al snel weerstand op; gebruikers laten niet graag persoonlijke gegevens achter. Maar uit onze experimenten blijkt dat die weerstand in gesproken vorm veel minder is.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.