Concurreren op kwaliteit aanvraagproces

0

Nu concurreren op prijs en product steeds lastiger wordt, neemt bij hypotheekverstrekkers de urgentie toe om de concurrentie op andere vlakken af te troeven. “Grotere aanbieders zijn meer gefocust op de kwaliteit van hun aanvraagproces, om op die manier het intermediair voor zich te winnen”, merkt CMIS Franchise op.

Meer aandacht voor de kwaliteit van het aanvraagproces is een investering die zich volgens CMIS Franchise (De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek en Hypokeur) niet alleen in betrekkelijk korte tijd uitbetaalt in een hogere waardering, maar ook leidt tot een verdere professionalisering van het aanvraagtraject. “Door de wisselwerking is er aan de kant van de adviseur eveneens meer aandacht voor First Time Right (ook wel FTR) en een goede conversie. Een ontwikkeling die uiteindelijk zal doorzetten richting beheer en hopelijk ook richting de niet meer actieve aanbieders.”

Onderlinge verschillen midoffice

Terugkijkend op 2020 valt CMIS Franchise op dat ruwweg de helft van de aanbieders erin is geslaagd om op een constant niveau hypotheekdossiers af te wikkelen. “Een deel van de kleinere geldverstrekkers met een eigen midoffice was echter kwetsbaar. Voor aanbieders die hun midoffice uitbesteden, bleek de dienstverlening van de betreffende servicer mede een bepalende factor. Tot slot wisselden ook de prestaties van de grootbanken en hun labels. Zij ontvangen meer dan gemiddeld complexere hypotheekaanvragen en beoordelen vaak zelf de jaarcijfers van zelfstandigen. Sommige werken met meerdere (regio)teams, waardoor het lastig is om gelijke kwaliteit te bieden.”

Grote stappen gemaakt

Des te opvallender is het daarom dat onder de zes geldverstrekkers die volgens de adviseurs van CMIS Franchise de dienstverlening in de laatste drie maanden van 2020 het meest verbeterden ten opzichte van het derde kwartaal, alle vier de grootbanken vertegenwoordigd zijn (ING, ABN AMRO, Rabobank en BLG Wonen (onderdeel van de Volksbank). Merius wist de dienstverlening het sterkst te verbeteren ten opzichte van Q3. De rol van de accountmanagers blijft volgens CMIS Franchise overigens nog wel eens onderbelicht: “Zij zijn in de praktijk vaak het verlengstuk van de midoffice”.

Winnaar is Munt Hypotheken

Munt Hypotheken was volgens de adviseurs van CMIS Franchise in het Q4 2020 de geldverstrekker met de beste midoffice. “Een kwartaal waarin de dienstverlening van bijna alle midoffices piekte en achterstanden haast niet bestonden”, zo blikt CMIS terug op de laatste maanden van 2020. ING volgt op de tweede plaats, Lloyds Bank op 3, ABN Amro op 4 en Lot Hypotheken op 5.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.