‘Communicatie over rentewijzigingen moet beter’

0

De Hypotheekshop vindt hypotheekverstrekkers duidelijker moeten communiceren over rentewijzigingen (het rentebericht). Het gaat volgens de hypotheekketen om belangrijke aanpassingen, zeker nu er weer renteverhogingen worden aangekondigd, omdat een minder scherpe rente de consument over de looptijd vele duizenden euro’s kan kosten.

“Door de aanhoudende daling van de hypotheekrente in de afgelopen drie maanden, was het aantal rentewijzigingen door geldverstrekkers in deze periode twee keer zo hoog als gebruikelijk. Dit jaar zijn er daarom al meer renteaanpassingen doorgevoerd dan in heel 2018. Er zijn meerdere aanbieders die twee tot drie keer in een week een wijziging hebben doorgevoerd. De scherpste geldverstrekker ’s morgens kan ’s middags al enkele plekken zijn gezakt”, schrijft De Hypotheekshop.

Dagrente en offerterente

“Welke rente gaat de consument eigenlijk betalen? Dit lijkt een eenvoudige vraag: hoe hoog is de rente die verschuldigd is? Toch is het antwoord complexer dan het op het eerste gezicht lijkt. Aanbieders maken namelijk onderscheid tussen offerterente, dagrente (ook wel passeerrente) en zelfs dalrente”, aldus de hypotheekketen. “Dagrente en offerterente zijn het meest gangbaar. Bij dagrente wordt gekeken naar de rente op de dag waarop de hypotheekakte passeert (of de duur van de offerte wordt verlengd). Is op dat moment de rente die voor vergelijkbare leningen wordt betaald lager dan de offerterente, dan geldt die lagere rente. Anders de offerterente. De laatste tijd hebben enkele geldverstrekkers vernieuwingen geïntroduceerd. Bijvoorbeeld een hypotheekproduct op basis van offerterente, waarbij tijdens de tekentermijn een dalrente geldt. Daarbij krijgen consumenten dus de laagste rente binnen de tekentermijn van twee tot drie weken. Hiermee willen financiers voorkomen dat uitgebrachte offertes niet worden geaccepteerd, omdat de hypotheekrente al verder is gedaald.”

Verdubbeling

Door de verdubbeling van het aantal geldverstrekkers in de afgelopen vijf jaar en de toegenomen concurrentie, is het aantal rentewijzigingen explosief toegenomen. Daarnaast zijn consumenten, mede door de komst van looptijdrente en de stijging en daling van de huizenprijzen, tijdens de looptijd van hun hypotheek (gelukkig) meer dan in het verleden bewust van de hoogte van de rente die ze betalen en de risico-opslagen. Het is daarom van groot belang dat aanbieders hun communicatie over dit essentiële onderdeel van de hypotheek op korte termijn gaan verbeteren.

Verbeterpunten

De Hypotheekshop stelt een aantal verbeterpunten ter voorkoming van onduidelijkheid voor:

  • De eerste vraag die opkomt als een rentewijziging binnenkomt, is of het gaat om een verhoging, een verlaging of beide. Niet alle aanbieders vermelden dit echter. Daarnaast is het van belang wanneer de wijziging ingaat en of er sprake is van een respijttermijn waarbinnen hypotheekaanvragen nog kunnen worden ingediend tegen de huidige rente. In het merendeel van de renteberichten ontbreekt deze laatste informatie, die bij verhogingen essentieel is.
  • Stel het rentevoorstel is nog niet getekend en de rente is gedaald. Bij sommige geldverstrekkers mag de rentewijzigingen dan handmatig worden aangepast op het rentevoorstel, bij andere heeft de klant hier geen recht op. Het zou duidelijk zijn als dit in het rentebericht en in de offerte staat vermeld.
  • Het is ook belangrijk dat de offerte (voorlopig aanbod en bindend aanbod) duidelijk is over het vaststellen van de rentedatum.
  • Na passeren of verlengen dienen de adviseur en de consument goed te worden geïnformeerd over welke rentedatum (rentelijst) van toepassing is. Dit is belangrijk met het oog op toekomstige (extra) aflossingen en waardestijgingen van de woning, en het rentevoordeel dat daarmee kan worden behaald.
  • Tot slot is het van belang dat geldverstrekkers op hun digitale omgeving voor consumenten en adviseurs de historie van rentelijsten beschikbaar stellen.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.