Combée: ‘Weg met kloonpolissen’

0

Net als in 2017 bieden ook in 2018 de vier grote zorgverzekeraars weer basisverzekeringen aan met identieke voorwaarden, maar met een andere naam en een andere premie. De Consumentenbond vindt dit schijnkeuze en voert actie om dit soort kloonpolissen de wereld uit te helpen.

Bart Combée, directeur Consumentenbond: “Al die identieke polissen met andere namen maken het polisaanbod onnodig groot en dus onoverzichtelijk voor consumenten. In 2018 zijn er 57 basisverzekeringen waaruit consumenten kunnen kiezen, terwijl een derde daarvan geschrapt zou kunnen worden omdat ze gelijk zijn aan een andere polis.”

De kloonpolissen zijn volgens Combée gelijk wat betreft dekking, gecontracteerde zorgverleners en vergoedingspercentage voor niet-gecontracteerde zorg. “Er kunnen wel verschillen zitten tussen kloonpolissen. Die gaan echter niet over de inhoud van de polis, maar over de service van de aanbieder, zoals de manier waarop de verzekeraar communiceert (via de post of per mail) en de betaalmogelijkheden die de verzekeraar aanbiedt (acceptgiro of automatische incasso).”

Premieverschillen

De Consumentenbond vond het grootste premieverschil voor identieke polissen bij CZ. “De duurste is de zorgkeuzepolis van CZ voor 122,60 euro. Bij Ohra, dat ook onder het CZ-concern valt, is dezelfde polis voor 107,95 euro per maand af te sluiten. Dit is inclusief 8% standaardkorting omdat het een online variant is. Dit levert consumenten een besparing op van 175 euro per jaar. Achmea heeft vijf dezelfde basisverzekeringen, waarvan de maandpremie uiteenloopt van 105,50 tot 119,45 euro. En ook bij VGZ zijn er forse prijsverschillen tussen zes identieke polissen, waarvan de goedkoopste 109,84 euro kost en de duurste 122,20. Menzis doet het beter met maar twee kloonpolissen die 1 euro in prijs verschillen”, aldus Combée.

Collectieven en volmachten

“De verschillende basisverzekeringen worden ook nog eens aangeboden door tientallen tussenpersonen die een volmacht hebben en duizenden collectiviteiten, waardoor kiezen nog lastiger wordt voor consumenten. Verzekeraars zijn wel verplicht om op hun website een overzicht te geven van polissen die gelijk zijn of sterk op elkaar lijken. De Consumentenbond vindt dit niet voldoende en strijdt er met de actie ‘Polisjungle’ voor dat identieke polissen dezelfde naam krijgen, ongeacht wie ze aanbiedt”, zegt Combée.

 

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.