Column: Trends in mobiliteit

0

“Deelauto’s en Private Lease zouden de markt van mobiliteit gaan opschudden. En hiermee de verzekeringswereld. Tot op heden hebben de genoemde trends nog geen impact op de markt voor autoverzekeringen”, schrijft Claudia Stewart (Ohra) in haar column. Wat dan wel?

‘De trend van delen is wel degelijk een trend.’

Auteur: Claudia Stewart, Senior Manager Ohra Schadeverzekeringen

‘Deelauto’s worden nauwelijks gebruikt; verwachte populariteit is uitgebleven’ kopte een krant onlangs. Hier blijft disruptie vooralsnog uit. Een opkomende deelmarkt is Private Lease, bijna een kwart van de geleaste personenauto’s is inmiddels een private leaseauto (VNA 2021a / meetmoment december 2020).

Bonje met de buren

De groei in Private Lease heeft geen enorme impact op de particuliere verzekeringsmarkt voor auto’s, deze groeit nog steeds gestaag door (CVS Jaarcijfers 2020). Toch is de trend van delen wel degelijk een trend. Het gebruiken van de auto van een familielid of de buurman gebeurt steeds vaker. Hier ontstond een behoefte aan verzekeren. De auto is uiteraard al minimaal WA verzekerd. Maar wat als er een botsing komt? Het eigen risico én de aanpassing van de BM-trede is voor rekening van de eigenaar: de uitlener. Gedoe dus. Of in het slechtste geval ‘bonje met de buren’.

Dit zijn problemen die we als verzekeraar kunnen oplossen. Door juist dat eigen risico en de bescherming van de BM-positie te verzekeren. Loopt het dan allemaal wel los met die trends? Hierop antwoord ik volmondig ‘nee’. De trends zullen doorzetten, sterker nog, er zijn nog wel meer trends te noemen op het gebied van mobiliteit.

Inspelen op trends en subtrends

De verzekeraar kan dus niet achteroverleunen. Scenarioplanning en het onderzoeken van de toekomstige rol binnen het veranderende landschap zijn daarbij key. Daarnaast moeten we blijven inspelen op behoeftes die ontstaan als gevolg van het klantgedrag van vandaag en morgen. Dan zullen we zien dat zowel trends als subtrends mogelijkheden blijven bieden om als verzekeraar toegevoegde waarde te leveren aan de consument.

 

Deze column werd eerder gepubliceerd in de InFinance-special Kansen & Visies 2022.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.