‘CMIS Franchise blijft ook in 2021 een voorhoedespeler’

0

De Hypotheekshop heeft de ambitie om door te groeien naar 200 vestigingen over vijf jaar. Marisa Lodewijks, commercieel directeur van CMIS Franchise, verwacht dat de nieuwe Franchisewet die op 1 januari van kracht wordt het grootste consumentenlabel binnen CMIS Franchise daarbij gaat helpen. Lodewijks gaat daarnaast nog een troefkaart benutten, die tot op heden te weinig is uitgespeeld.

Elke terugblik op 2020 start bij het moment dat ons land met verregaande coronamaatregelen te maken kreeg. Het gesprek met Marisa Lodewijks, waarin we terugkijken op het afgelopen jaar en een blik werpen op het jaar dat komen gaat, start dan ook op maandag 16 maart.

“De collega’s van de centrale organisatie hebben op die eerste landelijke thuiswerkdag in maart vanuit huis gezamenlijk de schouders eronder gezet om de advieswinkels in het land maximaal te ondersteunen”, blikt Lodewijks terug. “Door opnieuw de inloggegevens te verstrekken bijvoorbeeld, waarmee de adviseurs konden overschakelen naar digitaal klantcontact. De applicatie videobellen werd tot dat moment lang niet door alle advieskantoren actief ingezet, maar nu konden ze er direct mee aan de slag gaan. Maar ook de meer basale zaken zoals gezamenlijke inkoop van desinfectiematerialen, werden vanuit de centrale organisatie opgepakt.”

Lodewijks: “De overgang naar die nieuwe werkelijkheid hebben we samen en in een heel kort tijdbestek kunnen realiseren. Daarvoor verdienen alle collega’s in het land en van de centrale organisatie een groot compliment.”

Hoewel er in het begin van de crisis even zorgen waren over een negatief coronaeffect op de woningmarkt, bleek al snel dat de hypotheekbranche het juist drukker kreeg dan ooit tevoren. De CMIS Franchise-labels De Hypotheekshop, Hypokeur en Huis & Hypotheek hebben in 2020 samen ruim 50% meer afspraken ingepland dan in het jaar ervoor. “Afspraken die toch veelal op initiatief van de klant op de kantoren plaatsvonden. Vooral bij het eerste hypotheekgesprek wil men toch graag op kantoor komen. Vervolgafspraken zien we bij verschillende kantoren al wel vaker dan voorheen via de webcam plaatsvinden. Een deel van die kantoren gaat er al voorzichtig van uit dat die mix van digitaal en persoonlijk ook naar de toekomst toe ingezet blijft worden.”

Franchisewet

Zelfs in coronatijd is het aantal CMIS Franchisevestigingen met elf toegenomen. Verspreid over het land kwamen er zeven De Hypotheekshops bij, drie Hypokeurvestigingen en een Huis&Hypotheek-vestiging. Hiermee komt het totaal aantal De Hypotheekshops uit op 168. Het grootste consumentenlabel binnen CMIS Franchise heeft de ambitie om door te groeien naar 200 vestigingen over vijf jaar. Het aantal Hypokeur- en Huis&Hypotheek-vestigingen zal eveneens toenemen in de komende jaren.

Lodewijks verwacht dat de nieuwe Franchisewet die op 1 januari van kracht wordt daarbij gaat helpen. Vanaf de inwerkingtreding geldt de nieuwe Franchisewet voor alle nieuwe franchiseovereenkomsten. “De nieuwe wet – waar wij een uitgesproken voorstander van zijn – biedt de franchisenemer extra (financiële) bescherming. Bij adviseurs die nu nog twijfelen om franchisenemer te worden, neemt dat mogelijk de laatste drempel weg. CMIS Franchise is voor deze adviseurs een meer dan aantrekkelijke optie. We onderscheiden ons in de markt door een decentraal vergunningensysteem. Hierdoor bouwen franchisenemers bij ons een eigen bedrijf op met een eigen portefeuille.

We merken de laatste tijd al een toenemende interesse vanuit de jongere generaties. Adviseurs die vaak op zoek zijn naar een stukje ondersteuning op het gebied van digitalisering en CRM en het voordeel meepakken van de bekendheid en slagkracht van een bestaand merk met een landelijke uitstraling. In een vergrijzende branche zijn we daar natuurlijk extra blij mee.”

“Een CMIS-franchisenemer bouwt aan een eigen bedrijf met een eigen portefeuille”

Vriendelijk geprijsd

Naast alle voordelen die Lodewijks hiervoor al heeft genoemd, blijkt CMIS Franchise nog een troefkaart in handen te hebben. Eén die nog te weinig wordt uitgespeeld. Lodewijks: “In vergelijking met andere formules in de markt hanteren de CMIS-labels een van de vriendelijkste prijsstellingen in de markt. Dat voordeel wordt niet altijd gezien en daarom gaan we daar het komende jaar meer mee naar buiten treden. Daarmee willen we ook de jonge ondernemende adviseurs bereiken, die niet als eerste bij een grote landelijk adviesketen binnenlopen. Een label met landelijke bekendheid en een rijke historie schrikt soms af omdat er al snel het label duur op wordt geplakt. Wij gaan graag met iedereen het gesprek aan om het tegendeel te bewijzen!”

Voortrekkersrol

Als centrale organisatie wil CMIS Franchise ook in 2021 een voortrekkersrol blijven spelen. Op het gebied van datadelen heeft de franchiseorganisatie al enkele jaren een positie in de voorhoede en liep het onder andere voorop in het gebruik van brondata, via Ockto, binnen het inventarisatie- en adviestraject. De versnelling van het acceptatieproces en de marktbrede inzet voor verduurzaming zijn eveneens zaken waar CMIS vanaf het prille begin een actieve rol speelt.

Deze zomer is het samen met Aegon Hypotheken, HDN en Faster Forward een pilot met het versturen van IA/IX-berichten gestart, waarin de nieuwe werkwijze voor het opvragen van actuele hypotheekdata van Aegon-klanten wordt getest. De actuele hypotheekdata worden direct en zonder aparte inlog geleverd in het systeem dat de hypotheekadviseur gebruikt. Ook is het binnenkort mogelijk om vanuit het adviespakket van de adviseur het ‘Omzetten van een lening(deel)’ en het ‘Ontslag van de Hoofdelijke Aansprakelijkheid’ aan te vragen. Zo hoeven adviseurs niet meer elke keer in te loggen op het Aegonportaal, waardoor aanvragen van klanten sneller en efficiënter verwerkt worden.

Lodewijks sluit tevens niet uit dat CMIS Franchise volgend jaar met een hybride adviesmodel komt waarbij de klant veel zaken zelf kan regelen, en het advies zowel online als in de advieswinkels wordt gegeven. Daarmee hoopt het ook weer nieuwe ondernemende adviseurs aan te spreken.

2021: Beheer

“Door onze actieve rol op het gebied van innoverende diensten en de wijze waarop wij de opgedane kennis met de markt delen, zijn we in de rol van een autoriteit gegroeid en worden we actief door externe partijen gevraagd mee te denken met nieuwe initiatieven”, zegt Lodewijks. “Voor ons is het een instrument om de adviesketen te helpen verbeteren. Maar niet in de laatste plaats hebben wij daar zelf ook voordeel bij. Door vroegtijdig aan te sluiten bij innovatieve projecten, kun je het later ook gemakkelijker implementeren en beschikbaar stellen aan de kantoren in het land. Want wil je de zorgplicht goed kunnen uitvoeren, dan kun je niet om datadelen heen. Daar gaan we volgend jaar al het nodige van merken.

Beheer is het grote thema van 2021 en digitalisering zorgt ervoor dat de adviseur 24/7 met raad en daad naast de klant staat. Gefaciliteerd door CMIS Franchise. Ook dat is de kracht van franchise.”

Dit interview werd eerder gepubliceerd in de InFinance Special Kansen & Visies 2021.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.