CFD robotiseert adviestraject

0

Het robotiseren van data tot een persoonlijk advies, dat is in de kern het nieuwe adviesconcept dat Commissie Financiële Dienstverlening (CFD) heeft gelanceerd voor haar achterban. Het adviesproces wordt daarbij ingericht volgens het zogenoemde Lean principe.

Edwin Herdink, voorzitter CFD “Lean zien we in steeds meer branches om ons heen, het robotiseren van data tot een persoonlijk advies. Vooral in de gezondheidszorg komen we dit al veelvuldig tegen. Zo zijn er al diverse medische apps die na het beantwoorden van gezondheidsvragen een standaard diagnose geven. Dit gaan we nu ook beleven in de financiële dienstverlening.

De klant levert de gewenste informatie aan, waarna het programma aan de hand hiervan het advies genereert. Zoals men bij de medische apps aan het eind van het traject wordt doorverwezen naar de huisarts, zo verwijst men bij financieel advies door naar de adviseur”.

Online kanaal veroveren
Het bijzondere aan de Lean methodiek is volgens Herdink dat op basis van een combinatie van persoonlijke gegevens én slimme gerobotiseerde vragenlijsten de klant een persoonlijk advies krijgt, interactief maar precies zoals de adviseur het zou doen in een persoonlijk gesprek.

Herdink: “Het voordeel van Lean is dat je niet één adviesgesprek, maar 20, 200, of 2000 tegelijk. De financiële adviseur kan nu zijn hele portefeuille met èèn muisklik van advies voorzien, meer klantwaarde realiseren in veel minder tijd en daardoor het verschil maken met online aanbieders. Daarmee wordt de achterstand op online aanbieders in èèn keer omgebogen in een voorsprong en blijft het intermediair leidend in de distributie van financiële diensten.” 

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.

Reacties zijn gesloten voor dit bericht.