CFD gaat met Finzeker de strijd aan met de AFM

0

CFD herintroduceert het keurmerk Finzeker voor onafhankelijke advieskantoren. Het is in samenwerking met de Stichting TP Diensten ontwikkeld.

CFD: “De sector is sterk in beweging. Steeds meer kantoren worden opgeslokt door grotere intermediairs, direct writers krijgen te veel macht en de AFM wil te veel bepalen hoe wij zaken moeten doen. Het is daarom tijd dat kleine en middelgrote kantoren de krachten bundelen en hun positie in de markt terugnemen. Met het vernieuwde keurmerk Finzeker, dat mede door ons is opgezet, gaan wij je daarmee helpen.”

AFM schiet door

CFD vindt dat de AFM, dat officieel toezichthouder is, zich ook actief bezig houdt met wetgeving. De draai naar actieve transparantie op schadeverzekeringen ligt nog vers in ons geheugen. “Sinds 1 oktober 2023 moeten intermediairs de AFM-vergelijkingskaarten gebruiken. Wij zijn van mening dat de AFM met de introductie van deze kaarten de titel ‘onafhankelijk adviseur’ heeft gekaapt, door rigide eisen te stellen aan het aantal producten en productsoorten dat moet worden vergeleken. Dat kunnen we niet accepteren De consolidatie schiet door. De laatste jaren worden in hoog tempo portefeuilles opgekocht door andere kantoren. Het lijkt voor sommige kantoren momenteel ‘eten of gegeten’ worden. In blinde vaart worden overnames gedaan en ontstaan megastallen met tienduizenden klanten. Gekwalificeerd personeel om de klanten te bedienen is nauwelijks te vinden. In de directiekamers leeft schijnbaar het idee dat alles wel op afstand kan worden geregeld. Fysiek naar klanten toegaan sterft uit bij deze bedrijven.”

Strijd met AFM

“Met het keurmerk Finzeker werken we samen met kantoren die niet achter elke hype aanrennen, maar vasthouden aan wat consumenten zelf aangeven belangrijk te vinden. Zoals persoonlijk advies en een vertrouwensband met de adviseur. We gaan de strijd aan met de AFM, want die heeft niet het alleenrecht op het woord onafhankelijk. We kiezen binnen het keurmerk voor een nieuwe benadering en introduceren nieuwe begrippen. Via campagnes op social media, gesprekken met nieuwe politici, persberichten, nieuwe diensten, klantervaringen en nog veel meer, gaan we met Finzeker een sterk merk neerzetten voor de zelfstandige, regionaal werkende advieskantoren, die altijd hebben gekozen en altijd zullen kiezen voor de persoonlijke relatie met hun klanten”, aldus CFD.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.