CFD: ‘AFM moet stoppen met provisiediscussie’

1

De Commissie Financiële Dienstverlening (CFD) is van mening dat de AFM moet ophouden steeds maar weer de provisiediscussie op te rakelen.

CFD: “De AFM geeft elke keer weer het signaal aan de markt af alsof intermediairs veel te veel geld verdienen aan advies, vergelijk en bemiddeling en leidt de aandacht af van veel belangrijkere zaken rondom verzekeringen. Afgelopen vrijdag sloot de internetconsultatie ‘Besluit implementatie richtlijn verzekeringsdistributie’. Dit besluit gaat over zeven wijzigingsgebieden, waaronder de vakbekwaamheid (permanent actueel), informatieverstrekking & transparantie en provisietransparantie. Het onderdeel provisietransparantie gaat over het toelichten van de wijze waarop wordt beloond, niet over de hoogte van die beloning. De AFM greep dit onderdeel toch aan om een uitgebreid pleidooi te houden voor actieve provisietransparantie op schadeverzekeringen. Meer dan de helft van de totale reactie op de consultatie werd hier aan besteed.”

Goedkope manier

“De AFM zegt, op basis van eigen onderzoek, dat consumenten het heel belangrijk vinden om te weten of een intermediair 2,00 euro of 2,50 per maand verdient aan gemiddelde inboedelverzekering. Ze is ervan overtuigd dat als consumenten hier actief op worden gewezen, ze wel drie keer nadenken bij wie ze hun inboedelverzekering onderbrengen”, aldus CFD. “Wij vinden het eerder een goedkope manier om bij het publiek te scoren. Waarom vraagt de AFM niet tegelijkertijd om actieve schade uitkeringstransparantie? Dat is een veel belangrijker aspect van een schadeverzekering dan enkele dubbeltjes provisie meer of minder. Bijvoorbeeld het aantal uitkeringen per verzekeraar dat wordt afgewezen of beperkt. Of het aantal klachten dat een verzekeraar jaarlijks ontvangt over schadeafwikkeling. Of de gemiddelde doorlooptijd van de afwikkeling van een schade. En wat te denken van de jaarlijkse schadelast versus inkomende premies?”

Gelijk speelveld

“We hebben allemaal gezien dat de platte strijd om de laagste premie op internet heeft geleid tot een zorgwekkende financiële huishouding bij bepaalde verzekeraars, specifiek bij hun internetdochters. Waarom richt de AFM zich daar niet op in haar strijd voor transparantie?”, aldus de commissie. “De richtlijn verzekeringsdistributie heeft tot doel het creëren van een gelijk speelveld voor alle marktpartijen die bij de verkoop van verzekeringen zijn betrokken, het verbeteren van de bescherming van de consument en het bevorderen van een interne markt voor financiële diensten. Veel goed werk te doen dus voor de AFM, maar blijkbaar komt ze niet verder dan een bijna ziekelijke focus op een paar dubbeltjes provisie meer of minder.”

Wereldverbeteraars

Enkele jaren geleden wist de AFM volgens CFD ook trots te melden dat het provisieverbod al had geleid tot lagere kosten voor advies en bemiddeling van een hypotheek. “Dat was echter met name het gevolg van een absurd lage introductiefee van de Rabobank om de concurrentie buitenspel te zetten, waarbij iedereen wist dat dit werd gesponsord door inkomsten uit hypotheekrente, maar dat niet kan worden aangetoond omdat accountants het ‘te ingewikkeld’ vonden om alle kostencomponenten op een juiste wijze toe te rekenen. Het is diezelfde Rabobank die nu roept dat als je daar een bankrekening opent, de Rabobank alle wereldproblemen gaat oplossen. Kennelijk is dat wel AFM proof. Of ABN Amro die nu een beleggingsrekening promoot als een ‘spaarversneller’. Het mag blijkbaar allemaal van de AFM, maar 20 cent meer of minder provisie per maand, daar moet natuurlijk worden ingegrepen. Wij zouden graag zien dat de AFM de wereld verbetert door dat soort onzin aan te pakken.”

Prijsoorlogen

“De provisie op schadeverzekeringen bestaat al tientallen jaren en er is nog nooit een misstand aangetoond”, aldus CFD. “Door de constante prijsoorlogen blijven polispremies relatief laag en dit heeft ook een direct gevolg voor de provisie-inkomsten. Die worden ook lager omdat dit een percentage van de polispremie is. Het percentage is jarenlang stabiel geweest en vertoont zelfs een wat dalende lijn. Actieve provisietransparantie op schadeverzekeringen levert niet meer op dan nog een discussie over een niet ter discussie staand verdienmodel van slechts één schakel in de keten. Wij weten uit eigen intern onderzoek dat consumenten het vele malen belangrijker vinden of hun schade snel, volledig en probleemloos wordt uitbetaald, dan de verdiensten van een intermediair. Daar ligt een taak voor de AFM om meer transparantie af te dwingen.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.