Centraal Beheer zet in op verbreding adviesgesprek

0

Ook voor dit jaar heeft Centraal Beheer weer het nodige op de agenda staan. Zo is de offerteduur voor nieuwbouwwoningen naar één jaar gegaan en komt er een ruimere restschuldenregeling. Daarnaast wordt nagedacht over de optie om ook de particuliere schadeverzekeringen via intermediaire distributie te ontsluiten.

“Klanten hebben behoefte aan een adviesgesprek waarin het nu, straks en later aan bod komt”

Wie vandaag de dag bij Centraal Beheer aanklopt, maakt kennis met een multichannel aanbieder. Het brede palet aan producten en diensten is gericht op consumenten die bijvoorbeeld hun woning willen verzekeren, financieren, willen sparen of beleggen voor hun oude dag of die hun gezin goed achter willen laten na een plotseling overlijden. Centraal Beheer wil het gat dichten dat is ontstaan door een zich terugtrekkende overheid, waardoor de consument ook op financieel gebied veel meer zaken zelf moet regelen. “De klant heeft steeds meer behoefte aan totaaladvies”, vertelt Ernst Siegert, senior manager businessline Financiële Diensten.

Samen optrekken

Centraal Beheer heeft inmiddels bewezen dat het intermediaire en directe distributiekanaal het samen prima kunnen vinden. Dat beperkt zich niet tot financiële producten en diensten. Want naast verzekeringen en financiële diensten helpt Centraal Beheer klanten en niet-klanten ook bij het verduurzamen van hun woning door het aanbieden van een compleet pakket. Deze verduurzamingsoplossingen gaan van advies tot installatie.

Siegert: “In een woningmarkt met stijgende hypotheekrentes, hoge energieprijzen en de toenemende noodzaak om te verduurzamen, zien we kansen voor de adviseur om breder het gesprek met klanten aan te gaan. Als dienstverlener trekken we hierbij graag samen op met de adviseurs en willen we het voor hen ook in 2023 aantrekkelijker en gemakkelijker maken om zaken met ons te doen. Centraal Beheer heeft niet alleen een groot klantenbestand, maar ook een schat aan kennis en ervaring in huis. Door meer met elkaar op te trekken, worden we samen sterker en kunnen we klanten nog beter van dienst zijn.”

Vraag naar totaaladvies

Centraal Beheer wil het gat dichten dat is ontstaan door een zich terugtrekkende overheid, waardoor de consument ook op financieel gebied veel meer zaken zelf moet regelen. Siegert: “We merken een toenemende behoefte aan totaaladvies. Een adviesgesprek waarin het nu, straks en later aan bod komt. In die markt willen we naast de (hypotheek)adviseur staan met goede oplossingen, passend bij de behoefte van hun klanten. Een samenwerking die ons beiden sterker maakt.

Zo denken we op het gebied van simple risk na over het ontsluiten van onze particuliere schadeverzekeringen via intermediaire distributie. Dan kan een adviseur die voor de financiering van een woning in gesprek is met de klant, ook meteen onze woonverzekering meenemen. Klanten van Centraal Beheer hebben meer dan voorheen behoefte aan producten/oplossingen voor hun pensioen, sparen voor later en vermogensopbouw derde pijler. Dit zijn vaak complexe, adviesgevoelige producten waarvoor we actief willen gaan samenwerken met onze intermediaire businesspartners.”

Agenda 2023

Op het gebied van pensioensparen heeft Centraal Beheer al een passende oplossing. Daar wordt volgend jaar een derde pijler beleggingsvariant aan toegevoegd, waarbij klanten de mogelijkheid krijgen om fiscaal vriendelijk te beleggen voor hun oudedag. Siegert zou graag zien dat ook de overlijdensrisicoverzekering (ORV) binnen het adviesgesprek weer de aandacht krijgt die het verdient. “We realiseren ons dat de populariteit voor dit product is afgenomen sinds het niet meer altijd verplicht is bij een hypotheek. Bedenk echter dat de ORV ook een maatschappelijk belang dient. De zorg dat nabestaanden goed verzorgd achterblijven is een belangrijk aandachtspunt. Om beter aan te sluiten op de markt, is onze ORV nu op 2 levens te sluiten en hebben we onlangs het tarief sterk verbeterd.”

“We gaan het ‘voorlopig renteaanbod’ uitbreiden met een opvallende pagina over de voordelen van verduurzamen”

Duurzaamheid staat ook in 2023 hoog op de agenda bij Centraal Beheer. Het voornemen is om begin volgend jaar de voordelen van verduurzamen standaard op te nemen in de hypotheekofferte. Renske van der Kaaden, senior manager productmanagement bij Centraal Beheer: “We zien dat duurzaamheid nog niet altijd besproken wordt en dat is een gemiste kans. Daarom gaan we het ‘voorlopig renteaanbod’ uitbreiden met een opvallende pagina over de voordelen van verduurzamen. We wijzen de klant niet alleen op de voordelen ervan, maar ook op het gemak van onze dienst Duurzaam Woongemak en de extra financieringsruimte voor woningverduurzaming. Spreekt een klant dit aan, dan kan de hypotheek zonder extra kosten worden uitgebreid met een verduurzamingsbudget.”

Langere offerteduur

Centraal Beheer bestudeert tevens de mogelijkheid om rentekorting te geven op een groen leningdeel dat ingezet wordt voor woningverduurzaming. Daarbij wordt ook de mogelijkheid onderzocht om bestaande en nieuwe klanten met een rentekorting te belonen als hun woning een groen energielabel heeft. Verder wil Centraal Beheer het voor bestaande klanten mogelijk maken om zonder uitgebreid adviestraject een verhoging van de hypotheek aan te vragen voor woningverduurzaming.

Van der Kaaden: “Voor veel consumenten is hun hypotheekverstrekker de meest logische partij voor het aanvragen van een lening voor verduurzaming Het nadeel van het ophogen van de hypotheek voor verduurzaming is dat het relatief gezien vaak om kleinere bedragen gaat. Dat betekent dat de advieskosten van de hypotheekadviseur zwaar drukken op de totale kosten. Daarom verkennen we de mogelijkheid om voor bestaande hypotheken een verhoging van de hypotheek voor verduurzaming mogelijk te maken zonder dat hiervoor een uitgebreid adviestraject nodig is. Wij kennen onze klanten immers al.”

Verbinding met adviseurs zoeken

Siegert benadrukt dat bij alle nieuwe ontwikkelingen ook de inbreng vanuit de klant en de adviseur wordt meegenomen. Zo organiseert Centraal Beheer periodiek klantarena’s en wordt op 8 maart 2023 de derde editie van ‘Beterweters Blikken Vooruit’ gehouden. Volgend jaar wordt tevens een intermediair panel geïntroduceerd om thematisch onderwerpen te toetsen bij adviseurs. Standaard toetst Centraal Beheer nieuwe features eerst bij advieskantoren. Ook de nieuwste productaanpassing is op deze wijze tot stand gekomen.

“We verlengen de offerteduur voor nieuwbouwwoningen met ingang van 2023 naar één jaar”

Van der Kaaden: “We merkten zelf al – en kregen dit ook terug uit het advieskanaal – dat veel klanten bij nieuwbouw niet uit de voeten kunnen met de standaardofferte geldigheidstermijn van vier maanden. Daarom verlengen we de offerteduur voor nieuwbouwwoningen met ingang van 2023 naar één jaar.”

Ruimere restschuldenregeling

Centraal Beheer staat ook voor duurzaam woningbehoud als het financieel even tegenzit. Door de hoge inflatie en fors gestegen energiekosten, is de verwachting dat een deel van woningbezitters in financiële problemen komt. Van der Kaaden: “Vanuit onze maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben we ons tot doel gesteld om in zoveel mogelijk situaties te zorgen dat de klant bij Bijzonder Beheer zijn woning kan behouden. Daarvoor bieden we een heel pakket aan maatwerkoplossingen; denk aan betaalpauzes, de inzet van budget- en jobcoaches en het herstructureren van de hypotheek voor het aflossen van andere leningen. Wij denken graag mee met de klant om samen tot een oplossing te komen.”

Omdat het soms beter is voor de klant om de woning wel te verkopen, heeft Centraal Beheer een nieuwe restschuldenregeling ontwikkeld. Deze houdt in dat bij een restschuld na verkoop van de woning, de klant op basis van draagkracht voor een periode van vijf jaar betalingen doet. Zodra deze periode is verlopen en de klant volledig voldaan heeft aan de betaalafspraken, dan wordt het restant van de schuld door Centraal Beheer volledig kwijtgescholden. Passend bij de eerder beschreven maatschappelijke verantwoordelijkheid die de geldverstrekker zich tot doel heeft gesteld.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Alex Klein

Alex Klein is hoofdredacteur van InFinance, een crossmediaal platform voor financiële dienstverleners.