Buurtzame RegioBank steunt leefbare buurt

0

Om het belang van een leefbare buurt – op zowel sociaal als economisch vlak – blijvend op de kaart te zetten is RegioBank de campagne ‘Buurtzaam’ gestart. Samen met haar adviseurs wil de adviseursbank hiermee een bijdrage leveren aan de economische en sociale vitaliteit van de buurten in Nederland.

RegioBank is met circa 500 bankkantoren de buurtbank bij uitstek en zag die positie alleen maar sterker worden met het vertrek van de grootbanken uit de dorpen en steden. Rein Wispelweij, directeur bij RegioBank: “Al honderd jaar staan we bekend als de bank dichtbij. Niet alleen met geld, ook met advies en organisatie krijgen we steeds meer leven in de buurt. De buurtzaamheidsgedachte ligt in het verlengde hiervan. Onze Zelfstandig Adviseurs maken zich hier door het hele land hard voor.”

VoordeBuurt Fonds

Met de introductie van het VoordeBuurt Fonds verstevigde RegioBank in 2019 de samenwerking met het Oranje Fonds. Het VoordeBuurt Fonds werd in het leven geroepen om buurten te helpen met initiatieven die de leefbaarheid verder bevorderen. Niet alleen met geld, ook met advies en organisatie helpen de zelfstandig adviseurs die zijn aangesloten bij de bank op lokaal niveau. Recent honoreerde het VoordeBuurt Fonds het zesde project.

De bedragen die het fonds uitkeert wisselen en zijn afhankelijk van de projectbegrotingen. Dankzij een bijdrage uit het fonds konden bijvoorbeeld senioren uit Bergen een digitale bijspijkercursus volgen. Bewoners van het Sociaal Huis in Oisterwijk kregen een ‘opkikker aan tafel’ en er werd ruim 4.000 euro opgehaald voor een nieuwe koelbus voor Voedselbank De Bevelanden. In Rijssen kunnen eenzame mensen dankzij de inspanningen van het fonds terecht bij inlooppunt de Open Deur voor een luisterend oor en gezelschap.

Nederlander wil betrokken buurt

Een ruime meerderheid van de Nederlanders (70%) hecht veel waarde aan een sociaal betrokken buurt. Het is een van de uitkomsten van een nieuw onderzoek naar de sociale betrokkenheid in buurten, dat RegioBank door Direct Research heeft laten uitvoeren onder ruim 1.000 Nederlanders. Meer dan de helft (55%) van de respondenten bleek zich actief in te zetten voor een sociaal betrokken buurt. Veel mensen helpen een handje bij de buurtbingo, als vrijwilliger in het theater, of zetten zich in voor de voetbalvereniging.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.