‘Boodschap financial is vaak relevant’

0

Zo’n 39% van de Europese consumenten vindt nieuwsbrieven of mailings van partijen uit de financiële dienstverlening ‘relevant’. Daarmee scoort deze branche relatief goed in vergelijking met andere sectoren.

Dat blijkt uit onderzoek onder consumenten in 22 landen in opdracht van technologiebedrijf Ricoh. Ricoh vroeg naar communicatie die zij ontvangen van merken en organisaties. De meerderheid van de respondenten (76%) vindt communicatie die ze van retailers ontvangt irrelevant.75% vindt hetzelfde van de content van scholen, hogescholen en universiteiten.

Sectoren gerangschikt op irrelevantie van boodschappen

  1. Retail
  2. Onderwijs
  3. Telecom
  4. Gezondheidszorg
  5. Energie
  6. Financiële dienstverlening
  7. Publieke sector

Financiële dienstverleners en organisaties in de publieke sector komen volgens het onderzoek het beste uit de bus: respectievelijk 39% en 42% van de respondenten zegt dat communicatie uit deze branches over het algemeen relevant is voor hen.

Persoonlijke data

Ondanks de stortvloed aan junkmail en spam die consumenten dagelijks op zich af krijgen, vertrouwt ongeveer de helft (49%) de financiële dienstverlening in het correct behandelen van persoonlijke data, samen met de publieke sector en de gezondheidszorg. “Dit zijn ook de branches met de meest strikte regelgeving op dit gebied”, aldus Ricoh.

Ter vergelijking: driekwart van de consumenten (74%) zegt de detailhandel niet te vertrouwen met hun persoonlijke gegevens.

Het spammen (of de perceptie van spam) heeft een flinke impact op de resultaten van organisaties. Bijna een vijfde van de consumenten (18%) zegt als gevolg van spam elders klant te zijn geworden. Bovendien zegt 63% van de consumenten dat ze minder geld uitgeven bij organisaties waaraan ze zich storen.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.