Binnendienst kan 15% meer winst opleveren

0

Investeren in de binnendienstmedewerker kan een advieskantoor 15% meer winst opleveren en het verloop in het klantenbestand met 50% reduceren. Dit blijkt uit een aantal gepubliceerde businesscases van advieskantoren die hun binnendienst hebben getransformeerd van backoffice tot Client Office.

Die transformatie vraagt veel van de organisatie. Immers, medewerkers zijn vaak niet gewend om klanten na een transactie aanpalende diensten aan te bieden. Een advieskantoor dat hiervoor heeft gekozen liet zijn binnendienst niet alleen hierop trainen, maar ook op het proactief handelen als zij signalen vanuit het systeem kregen dat er mogelijk een nieuw life event op komst was. Nu deze strategie ingebed is in de organisatie en de Client Officer zich de nieuwe werkwijze heeft eigen gemaakt, is de klantentrouw toegenomen, neemt het verval met 7% af en is de winst met 15% toegenomen, zonder dat de kosten zijn gestegen.

Een ander advieskantoor met één binnendienstwerker realiseerde in de drie jaar dat het nu actief is met klantbeheer volgens het Client Officer concept 50% meer omzet. Van de totale omzet komt inmiddels 40% uit actief klantbeheer. Een kantoor dat al acht jaar actief is volgens de Client Officer aanpak boekt inmiddels 25% meer vaste omzet per jaar en 15% meer additionele omzet. De drie binnendienstmedewerkers verwelkomen nu als Client Officers 30 tot 50 nieuwe abonnement-klanten per jaar.

Lees hier de volledige rapportage van het platform ClientOfficer.nl welke dieper ingaat op het verdienmodel bij het omturnen van uw binnendienst tot Client Officer.

 

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.