Binck heeft beste klantenservice voor zelfbeleggers

0

Binck heeft de beste klantenservice van alle onlinebrokers in Nederland. Dat blijkt uit een onafhankelijke test van vergelijkingssite Beleggingsrekeningen.nl. Binck scoort met een eindcijfer van 9 als beste, gevolgd door de brokers Lynx en Mexem, die beide een 8,3 behalen. DeGiro haalde een 7,7.

Beleggingsrekeningen.nl deed onderzoek vanuit het oogpunt van een nieuwe klant die een beleggingsrekening wil openen en zelf actief wil gaan handelen op de beurs. De redactie stelde telefonisch én online enkele vragen aan de klantenservice van in totaal acht beleggingsbanken. De kwaliteit en begrijpelijkheid van de antwoorden werd vervolgens met een cijfer beoordeeld. Daarnaast werd gelet op de bereikbaarheid van de helpdesk en de keuzemogelijkheden om contact te leggen.

Grote banken

Van de grote, traditionele banken die toegang tot de beurs bieden, scoort Rabobank het beste met een 8. ING eindigt bijna onderaan met een 6. Saxo Bank, de Deense eigenaar van Binck en nog niet zo lang actief op de Nederlandse markt, komt niet verder dan een 4,5. De klantenservice blijkt nauwelijks bereikbaar en antwoord op vragen blijft uit.

Chatten lukt amper

Wat opvalt in de test, is dat de meeste brokers op meerdere manieren bereikbaar zijn. De mogelijkheden en wachttijden verschillen echter per beleggingsbank. Zo kun je bij de grote banken telefonisch ook in het weekend terecht, bij onlinebrokers niet. Opvallend is dat bij de twee grootste brokers, DeGiro en Binck, digitaal chatten met een helpdeskmedewerker nog niet mogelijk is. Dit kan wel bij Lynx, dat de meeste contactmogelijkheden biedt. Chatbots zijn bij alle partijen nog onvoldoende ontwikkeld en werken zelden naar behoren.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.