Franchiseformule Finzie gaat met bijna 50 kantoren verspreid over het land het nieuwe jaar in. Onder leiding van de nieuwe CEO Gerbert Mos groeit de serviceformule voor hypotheken, verzekeringen en eenvoudige bancaire producten in 2019 naar verwachting met 40 nieuwe vestigingen. Er is duidelijk een behoefte aan een concept dat oude waarden overboord zet. Een plek waar de oude wereld met een schone lei van start gaat.
Onder de naam Finzie startte Romeo Financiële Diensten twee jaar geleden een nieuwe franchiseformule. De formule is ontstaan vanuit de overtuiging dat door het efficiënt en relatiegericht organiseren van financiële dienstverlening, consumenten veel beter en voordeliger bediend kunnen worden.
Bij de ontwikkeling van de formule zijn de initiatiefnemers niet over één nacht ijs gegaan. Zo werd er onder andere neuromarketing-onderzoek ingezet om de formule op cruciale punten zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij de behoeften en verwachtingen van de consument. Daaraan voorafgaand is een groep willekeurige mensen door gedragspsychologen geïnterviewd.
Op basis van de uitkomsten is een aantal proposities ontworpen. Voor het bepalen van de definitieve propositie zijn die voorgelegd aan een groep mensen die hiervoor een hersenscan ondergingen. Daarin werd ook de reactie gemeten op kleur en beeld. Die uitkomsten zijn gebruikt bij het ontwerpen van de huisstijl.
Wat ziet de klant?
De eerste gedachte die directeur en initiatiefnemer Martin Keegstra had bij het perfecte plaatje van een Finzie-adviseur, was die van een jonge adviseur in spijkerbroek met gympen. In het bezit van een scooter, smartphone en iPad. Dat beeld bleek echter niet te stroken met het beeld dat de consument bij een adviseur heeft.
Keegstra: “Tijdens de MRI-scan is de onderbewuste reactie van consumenten gemeten bij het zien van verschillende typen mensen. De meest gewenste adviseur bleek tussen de 35 en 55 jaar oud. Die leeftijdscategorie geeft het meest vertrouwen. Voor de binnendienst en afwikkeling van zaken hoort men het liefst een vrouwenstem aan de telefoon. Dat beeld verbaasde ons wel moet ik toegeven.
Als je nu naar onze coaches kijkt, dan zie je dat dit beeld overeenkomt met de resultaten van het onderzoek. Ervaren adviseurs die er heel bewust voor hebben gekozen om een nieuwe invulling te geven aan de wijze waarop zij hun vak soms al jaren uitoefenen. Ze willen hun tijd alleen nog aan de klant besteden en al het overige aan anderen overlaten, in dit geval de centrale organisatie.”
Horecabloed
Finzie is een serviceformule voor hypotheken, verzekeringen en eenvoudige bancaire producten. De franchisenemers begeleiden een hypotheekklant tot aan het bindend advies, daarna neemt de centrale binnendienst de bemiddeling en alle werkzaamheden voor niet-complexe producten uit handen van de financieel coach.
De franchiser kan zich dus helemaal richten op het hypotheekadvies en de binnendienst op het (intensieve) klantonderhoud. Bij Finzie wordt de adviseur een financieel coach genoemd. Ook die keuze is terug te leiden naar het MRI-onderzoek, waarin de meter bij het woord hypotheekadviseur volgens Keegstra diep uitsloeg in het rood.
Keegstra schetst een duidelijk beeld van de belangrijkste skills waarover een coach moet beschikken. “Een klant blij willen maken is een van de basisprincipes van een Finzie-coach. Er moet horecabloed door zijn aderen stromen. Relatiegericht werken zorgt enerzijds voor een hogere NPS-score en anderzijds zorgt het ervoor dat je niet elke dag op zoek moet naar klanten, omdat je een kast vol tevreden klanten hebt die je kunt benaderen. Langdurige klantrelaties geeft je kantoor een sterker businessmodel. Het zegt toch genoeg dat de kantoren die tijdens de crisis als eerste het loodje legden, een transactiegedreven businessmodel hadden.”
Klik hier om het interview verder te lezen in de nieuwe e-InFinance.
Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.