Betere bescherming zzp’ers tegen telemarketing

0

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) roept op om zzp’ers in de toekomst beter te beschermen.

Volgens de ACM vragen de ontwikkeling van de digitale economie en de toename van het aantal zzp’ers op alle niveaus op de arbeidsmarkt om een nieuwe impuls op het gebied van consumentenbescherming. De consumentenbond steunt de oproep van de ACM.

Agressieve verkooppraktijken

De ACM laat weten veel signalen te krijgen van zzp’ers die via agressieve telefonische verkooppraktijken worden gebonden aan onvoordelige zakelijke contracten, terwijl het gaat om diensten die zij alleen of vooral privé gebruiken. De ACM vraagt de wetgever dan ook om de wettelijke bescherming voor consumenten tegen oneerlijke verkooppraktijken uit te breiden naar zzp’ers en door wetgeving en beleid de bescherming te versterken van de consument tegen oneerlijke online handelspraktijken.

Consumentbond schaart zich achter ACM

De Consumentenbond herkent het door de ACM geschetste beeld. Vooral energie- en telefoniecontracten leiden tot veel klachten. In 2018 kreeg de Consumentenbond bijvoorbeeld klachten over Belcentrale, dat (klein)zakelijke bellers benaderde om over te stappen. De Consumentenbond kon voor die groep niets betekenen omdat het om zakelijke contracten ging. De zzp’ers sloten de contracten vaak af in de veronderstelling dat ze dat deden als consument. Vaak is ook helemaal niet duidelijk of er een zakelijk of consumentencontract wordt aangeboden. Maar waar gewone consumenten 14 dagen bedenktijd hebben waarin ze kosteloos van een zo’n contract af kunnen, hebben zzp’ers die mogelijkheid niet. Als zij van een contract af willen, kan dit alleen na betaling van een afkoopsom of via de rechter. Deze onrechtvaardigheid moet worden voorkomen.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Over de auteur

Avatar