Betekenisvolle rol pakken in financiële kwetsbaarheid van onze klanten

0

Het afgelopen jaar hebben we een verdere groei in de Nederlandse economie gezien. En tegelijkertijd hebben we hiermee ook een sterke én zeer concurrerende woningmarkt gezien.

Verder zien we dat de rente historisch laag is. Dit heeft aanzienlijke gevolgen. Enerzijds positief voor consumenten als het gaat om de hypotheekrente, maar ook negatief als het gaat om de pensioenfondsen waarvoor kortingen en premieverhoging dreigen. De lage rente zorgt er ook voor dat de concurrentie op de hypotheekmarkt groter wordt. Er is veel animo om te investeren in hypotheken. Dit heeft er mede toe geleid dat er in de Nederlandse hypotheekmarkt nu meer dan 50 hypotheekverstrekkers actief zijn. Waarvan maar 12 á 13 aanbieders een marktaandeel halen van meer dan 1%. We zien dat adviseurs hierdoor wat ‘label-moe’ worden en in toenemende mate geneigd zijn terug te grijpen op bekende, vertrouwde partijen.

In de maatschappij spelen juist nu grote thema’s die invloed hebben op de weerbaarheid van onze klanten. Waar worden onze klanten zoal mee geconfronteerd? 73% van de studenten heeft een studieschuld, in 2012 was dit nog 48%. 50% van de mensen met financiële problemen is laaggeletterd. 1 op de 5 Nederlandse huishoudens heeft risicovolle schulden. En de gemiddelde koopwoning is 8,9 keer het modale jaarsalaris. In de jaren 90 was dat nog 4,2 keer.

Hier liggen kansen voor de financiële sector.  Het ontbreekt klanten niet aan de beschikbaarheid van informatie. Maar wel aan persoonlijke hulp, het toepassen van die informatie op iemands persoonlijke situatie. De adviseur kan hier als geen ander een rol spelen in het advies. Kijk maar naar de snel stijgende ondergrens voor de toegankelijkheid tot de woningmarkt. En de ‘prijs’ voor verduurzamen wordt in de woningmarkt bij de koper/huurder neergelegd. Flexibilisering van de arbeidsmarkt geeft daarnaast een onzekerheid van inkomen wat in de hypotheekacceptatie vaak negatief mee kan wegen. Als Florius willen we samen met de adviseur klanten in staat stellen om gedurende geplande en ongeplande gebeurtenissen de negatieve impact op de financiële situatie van klanten te voorkomen of te beperken.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Karin Polman

Karin Polman, directeur Florius