Betaalrekeningen gemiddeld 42% duurder in vijf jaar tijd

0

De prijs voor een standaard betaalrekening is de afgelopen vijf jaar gemiddeld met 42% gestegen. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. De prijsstijging heeft invloed op de tevredenheid van consumenten. Vooral klanten van ABN Amro, Rabobank en ING zijn ontevreden over het prijskaartje van hun bank.

De Consumentenbond vergeleek de huidige prijzen van acht banken met de voordeligste betaalrekeningen van die banken in 2017. De prijs voor het goedkoopste betaalpakket met één betaalpas steeg gemiddeld met 51%. Een rekening op naam van twee personen met twee passen werd gemiddeld 32% duurder.

Stijging van 113%

Bij Triodos Bank stegen de prijzen het hardst. Daar kostte een basisrekening voor één persoon in 2017 nog 28,20 euro. Inmiddels is dat 60 euro, een stijging van 113%. Klanten van Rabobank betalen voor hun DirectPakket nu 73% meer dan vijf jaar geleden. De prijs steeg van 15,60 naar 27 euro per jaar. ING verhoogde de prijs van het OranjePakket (zonder korting) met één betaalpas van 17,40 naar 28,20 euro, een stijging van 62%.

Extra betalen

Knab is de enige bank die de afgelopen vijf jaar zijn prijs niet verhoogde. Die bank rekent een tarief van 60 euro per jaar. Daarvoor krijgen klanten wel gratis twee creditcards en een extra betaalpas. Iets waarvoor ze bij andere banken extra moeten betalen. Of een bank voordelig is, hangt dan ook af van de diensten die een consument gebruikt. Zo rekenen banken verschillende tarieven voor rood staan, papieren afschriften ontvangen en geld opnemen buiten de EU. Klanten van ABN Amro, ING en Rabobank moeten bovendien betalen voor een vervangende betaalpas. Ook rekenen de banken steeds vaker kosten voor het storten of opnemen van cash.

Ontevreden

De tarieven hebben invloed op de tevredenheid van klanten over hun bank. Uit een enquête onder ruim 12.000 panelleden blijkt dat klanten van ABN Amro, ING en Rabobank het meest ontevreden zijn over de kosten die ze betalen en wat daar tegenover staat. Ongeveer een derde van hen geeft het prijskaartje van hun bank een onvoldoende. Ook klanten van Triodos mopperen over de kosten, maar de algehele tevredenheid blijft hoog, onder meer dankzij het duurzame investeringsbeleid van de bank.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.