Belastingdienst over ondernemen en thuiswerken

0

Kosten voor een printer, bureau of bureaustoel. Het zijn een paar voorbeelden van uitgaven die ondernemers kunnen hebben als ze vanuit huis werken. Nu hybride werken niet meer weg te denken is, blijft de Belastingdienst veel vragen krijgen over wat wel en niet aftrekbaar is bij thuiswerken.

Over het algemeen geldt: de kosten die je maakt om een werkruimte thuis in te richten zijn niet aftrekbaar. Zoals kosten voor laminaat of een bureau. Tenzij die werkruimte aan speciale eisen voldoet. Eén van de eisen is dat de werkruimte zelfstandig moet zijn. Dat betekent dat het een eigen opgang of ingang en sanitaire voorzieningen heeft. Bedrijfsmiddelen die nodig zijn om de bedrijfsactiviteiten uit te kunnen voeren, zijn vaak wél aftrekbaar, ook als die thuis worden gebruikt. Ferry Hoogerheijde, is Startersvoorlichter bij de Belastingdienst en legt aan de hand van drie veel gestelde vragen uit hoe het zit als een ondernemer kosten maakt door thuiswerken.

  1. Ik heb een bureaustoel gekocht voor in mijn werkruimte. Zijn deze kosten aftrekbaar?

Belastingdienst: “Een bureaustoel wordt gezien als algemeen middel en behoort tot de inrichting. Of de kosten aftrekbaar zijn, hangt dus af van waar de bureaustoel staat. Als hij in een zelfstandige werkruimte staat en deze werkruimte voldoende gebruikt wordt, zijn de kosten aftrekbaar.”

  1. Ik ben architect. Zijn de kosten voor mijn tekentafel aftrekbaar?

Belastingdienst: “Ja, een tekentafel behoort tot je bedrijfsmiddelen. Zonder tekentafel kun jij als architect je werk niet doen.”

  1. Nu ik vaker thuiswerk, verbruik ik meer energie. Zijn de energiekosten aftrekbaar?

Belastingdienst: “De kosten zijn alleen aftrekbaar als jouw werkruimte voldoet aan de eisen van een zelfstandige werkruimte. Zo niet, dan worden de energiekosten als privé-uitgaven gezien en zijn ze niet aftrekbaar. Voorbeelden van kosten die wel aftrekbaar zijn, zijn kosten voor kleine kantoorartikelen en zakelijke telefoongesprekken.

Op de website van de Belastingdienst staat een overzicht van mogelijke aftrekbare kosten.

Eén of meerdere jaren

Aan de hand van bonnetjes en facturen moeten de aankopen of kosten aangetoond kunnen worden. Sommige kosten mag je in één keer aftrekken, andere kosten over meerdere jaren. Als de kosten betrekking hebben op het jaar waarover aangifte wordt gedaan, dan mogen de kosten in één keer afgetrokken worden. Bedrijfsmiddelen onder de 450 euro mogen ook in één keer afgetrokken worden, daarboven is de afschrijving over meerdere jaren.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.