Beheers de data-tsunami met softwaretools

1

We genereren ieder jaar meer data en dit zal alleen maar toenemen. Ook bij de adviseur komt steeds meer data binnen. Het is daarom van cruciaal belang om structuur aan te brengen in de verschillende datastromen.

Auteur: Marco van Est, Directeur Operations Faster Forward

In 2018 kwamen ontwikkelingen zoals Blockchain, Artificial Intelligence en Big Data op. Hiermee komt de focus steeds meer op de behoeften van de consument te liggen. Deze gaat zich steeds digitaler gedragen. Maar er is nog geen doorbraak geweest voor de financieel adviseur. De genoemde ontwikkelingen zetten zich door in 2019. We genereren ieder jaar meer data en dit zal alleen maar toenemen. Ook bij de adviseur komt steeds meer data binnen. Bijvoorbeeld uit andere softwareapplicaties, VoIP-oplossingen en sociale media. De opkomst van brondata maakt data nog toegankelijker.

Niemand heeft baat bij een ongeorganiseerde database. Het is daarom van cruciaal belang om structuur aan te brengen in de verschillende datastromen. Het is eveneens belangrijk om daarbij niet het doel van de adviseur uit het oog te verliezen: het helpen van de consument.

Waardevolle data

Een mens kan slechts een bepaalde hoeveelheid data bevatten, dus alleen het verzamelen van data heeft geen nut of meerwaarde. Het gaat om het inzichtelijk maken van deze data. Om waardevolle informatie uit deze data te halen, worden er softwaretools ontwikkeld. Waar er in 2018 veel geëxperimenteerd is met deze tools, gaan deze in 2019 een vlucht nemen. U krijgt de beschikking over diensten die het eenvoudiger maken om databases te analyseren en te sorteren. Want lang niet alle data die u binnenkrijgt zijn interessant. Tools die de juiste data eruit halen en voor u inzichtelijk maken, wel.

Bestaande klantenbestand

Deze tools kunnen u ook informatie op managementniveau verstrekken. Informatie die bijvoorbeeld kansen en risico’s in een schadeportefeuille blootleggen. Deze tools bepalen niet wat u moet doen, maar geven u een voorstel of samenvatting. Want ook dat is belangrijk: de adviseur blijft in control over de vervolgacties. Met de stijgende huizenprijzen lijkt dit misschien overbodig. Maar wanneer de aanwas van nieuwe klanten uitblijft, wordt het interessant om kansen binnen uw bestaande klantenbestand te analyseren. Kortom: er zullen softwaretools ontwikkeld worden om kansen en risico’s tijdig de signaleren. Dat is een kwestie van vooruitdenken.

Abonnees konden deze column als eerste lezen in de special Kansen & Visies 2019

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.

  • Paul

    Dat is hardstikke waar en interessant. Maar hoe destilleer je waardevolle data uit een van veelgebruikte crm systemen in de assurantiebranche ?