Bedrijven onderschatten risico datalek

1

Het overgrote deel van de Nederlandse bedrijven heeft in de afgelopen vijf jaar te maken gehad met een datalek. Toch onderschatten veel bedrijven nog de risico’s van datalekken, zo blijkt uit onderzoek van Lloyd’s.

Een derde van de bedrijven geeft aan niet bezorgd te zijn over datalekken. Slechts 14% denkt als gevolg daarvan klanten te verliezen. Een meerderheid (52%) geeft aan weinig tot geen verstand te hebben van de nieuwe wetgeving op dit gebied, zoals de meldplicht datalekken. Sinds 1 januari moeten datalekken binnen 72 uur gemeld worden. Als bedrijven dit niet doen, kan de boete oplopen tot 20 miljoen euro.

Uit het onderzoek blijkt dat bijna alle bedrijven op de hoogte zijn van deze meldplicht. Maar slechts 7% geeft aan veel te weten over de implicaties en risico’s. Weinig bedrijven (35%) zijn op de hoogte van mogelijkheden tot het afdekken van risico’s.

Cyberpolis

“Cyberdreiging is relatief nieuw”, zegt Ralph van Helden, regional manager van Lloyd’s Benelux. “Hoewel Nederlandse bedrijven wel voorop lopen in het nemen van maatregelen, is er nog niet genoeg inzicht in de risico’s en potentiële impact van cyberdreiging. Lloyd’s was de eerste die – al in 1998 – een cyberpolis aanbood en recent pas zien we de vraag hiernaar groeien.”

Bedrijven moeten niet te gemakzuchtig omgaan met cyberdreiging, vindt Lloyd’s Chief Executive Inga Beale. “We leven niet langer in een wereld waarin je datalekken kunt voorkomen. Bedrijven moeten zich bezighouden met de voorbereiding op cyberdreiging, en niet alleen het voorkomen ervan. Je moet zorgen dat je je bedrijf goed beschermt, en bovenal je klanten.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.