Veel bedrijven betalen onnodig een hogere premie om zich te beschermen tegen wanbetaling of negatieve gevolgen van faillissement van een leverancier. Dat komt doordat zij vaak te lang wachten met het nemen van maatregelen om kredietrisico’s af te dekken.
Dat concludeert Aon Risk Solutions in de whitepaper ‘Kredietrisico’s managen in roerige tijden’. Strengere regelgeving en zware financiële marktomstandigheden maken traditionele oplossingen, zoals een kredietverzekering, steeds duurder. In sommige gevallen zijn dergelijke oplossingen in het geheel niet mogelijk.
Oplossingen op de kapitaalmarkt, zoals de contracten waarbij de risico’s aan een derde partij worden overgedragen, kunnen de benodigde garanties vaak tegen gunstige tarieven leveren. Het is dan wel noodzakelijk om kennis van zaken te hebben en tijdig actie te ondernemen, stelt Aon. Veel organisaties sluiten dergelijke garantiestellingen pas af op het moment dat het risicoprofiel van hun klant is toegenomen. Hoewel het tegenstrijdig lijkt om garantiestelling in te kopen op het moment dat de markt nog veel vertrouwen heeft in zakenpartners, kan het tientallen procenten schelen in de premie. Vaak is het mogelijk om voor een langere periode de risico’s af te dekken tegen een vaste premie. Neemt het risicoprofiel toe, dan blijft de premie gelijk.
Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.