Bart Koster: ‘Woondomein leent zich voor langjarige klantrelatie’

0

“Het is eigenlijk nog maar kortgeleden dat grootbanken op de markt voor woningfinanciering voornamelijk hun eigen adviseurs en kantoren gebruikten. In relatief korte tijd is deze markt verschoven naar onafhankelijk adviseurs en zie je het aantal adviseurs in dienst van een bank sterk afnemen. Die ontwikkeling gaat nog steeds door. Dat is ook niet zo vreemd. Vanuit het perspectief van de geldverstrekkers zijn de onafhankelijk adviseurs het goedkoopste distributiekanaal.”

“Hypotheekmarkt zal aanzienlijk gaan krimpen”

Auteur: Bart Koster, manager Intermediaire Distributie Lloyds Bank

Op dit moment zit de koopmarkt op slot, dat zal voor niemand nog nieuws zijn. Maar als de rente blijft stijgen zoals in de afgelopen maand, verwacht ik ook een forse krimp op de oversluitmarkt. Doorstromers zullen steeds vaker gebruik gaan maken van verhuisregelingen en verbouwingen zullen vaak met tweede hypotheken gefinancierd gaan worden. Starters zullen vanwege de betaalbaarheid van koopwoningen niet snel hun positie op de woningmarkt zien verbeteren. Kortom, na jaren van groei in het volume van de Hypotheekmarkt lijken alle indicatoren krimp aan te geven.

Sterke positie 

Het is eigenlijk nog maar kortgeleden dat grootbanken op de markt voor woningfinanciering voornamelijk hun eigen adviseurs en kantoren gebruikten. In relatief korte tijd is deze markt verschoven naar onafhankelijk adviseurs en zie je het aantal adviseurs in dienst van een bank sterk afnemen. Die ontwikkeling gaat nog steeds door. Dat is ook niet zo vreemd. Vanuit het perspectief van de geldverstrekkers zijn de onafhankelijk adviseurs het goedkoopste distributiekanaal dat je kunt bedenken. Ik denk dat deze verschuiving van marktaandelen zich in de komende tijd zal voortzetten.

Provisieverbod 

De impact van een sterke afname in volume op de hypotheekmarkt is voor het intermediair veel minder dan voor de geldverstrekkers. De verdiensten van de adviseur zijn namelijk niet afhankelijk van het volume, maar van de adviesvraag en de transacties. Het aantal transacties zal in het eerder geschetste scenario minder afnemen dan het volume, dat is in het voordeel van de intermediairs.

Wel wordt het vinden van nieuwe klanten moeilijker en daardoor kostbaarder. Ik denk dat de eigen klantenportefeuille voor intermediairs een goudmijn is. Na de aankoop van een woning vinden allerlei gebeurtenissen plaats: verbouwingen, andere levenspartners, echtscheidingen, mutaties in inkomen en daar bovenop komt natuurlijk nog de energietransitie. Als klanten elke 10 jaar hun financiële positie een keer onder de loep nemen, dan zou al 10% van je bestaande klanten jaarlijks nieuwe omzet moeten kunnen opleveren. Daar ligt echt een enorme kans voor het intermediair.

Consumptief krediet

Bij het financieren van het verduurzamen van de woning, de nieuwe badkamer of keuken hoort bij passend advies dat er telkens een goede afweging wordt gemaakt of het verstandig is om dit via een hypothecair krediet te regelen dan wel via een consumptief krediet. De hoge eenmalige kosten voor de consument wegen bij lage bedragen niet altijd op tegen de iets hogere rente van een consumptief krediet. Om daarin een keuze te bieden zijn we een consumptief product aan het introduceren.

Update 17:45 uur: Dit artikel is na publicatie inhoudelijk aangepast

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.