Banken voeren 60.000 Aflosblij-gesprekken

0

Deze week is het vervolg van de campagne ‘Word ook aflossingsblij’ van start gegaan. Naast de banken doen nu ook verzekeraars mee. Het accent ligt dit keer – naast bewustwording – op de mogelijkheden die klanten hebben om zo nodig tijdig maatregelen te nemen.

Een jaar geleden lanceerde de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) de publiekscampagne Aflosblij. Dit jaar is voor verzekeraars het startjaar om de klanten met potentieel de hoogste risico’s te benaderen. Van de aflossingsvrije hypotheken in Nederland zijn er ruim 380.000 verstrekt door verzekeraars.

Resultaten positief

Inmiddels hebben banken naar eigen zeggen een beter inzicht gekregen in de omvang van de problematiek. Ze hebben met in totaal 60.000 klanten die potentieel een hoog risico lopen de aflossingsvrije hypotheek doorgenomen en getoetst of de lasten ook in de toekomst betaalbaar zijn. Bij ruim de helft van deze klanten bleek dat zij aan het eind van de looptijd geen problemen zullen hebben om de hypotheek te verlengen of te vernieuwen. Voor 25.000 klanten was de conclusie dat ze maatregelen moeten nemen en 6.000 klanten hebben dat inmiddels gedaan. Circa 9.000 klanten willen of kunnen nu geen maatregelen nemen.

Nacht van de aflossingsvrije hypotheek

Voor iedereen die ’s nachts wakker ligt van zijn aflossingsvrije hypotheek organiseren banken en verzekeraars op dinsdag 29 oktober de nacht van de aflossingsvrije hypotheek. Op die dag zijn hypotheek-experts van verschillende hypotheekverstrekkers 24 uur telefonisch bereikbaar op 0800-1082 voor een oriënterend informatiegesprek over de aflossingsvrije hypotheek.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.