Autoverzekering jongeren wordt onbetaalbaar

0

Volgens Independer voelen jongeren tussen 18 en 24 jaar steeds meer pijn van de premieverhogingen bij WA-autoverzekeringen. “Op dit moment betaalt deze groep gemiddeld 437 euro meer dan twee jaar geleden: een stijging van 53%. Hun premie ligt nu op 1.266 euro per jaar.”

Ook het verschil tussen de premie van jongere en oudere autobezitters neemt jaarlijks fors toe. Jongeren betalen nu gemiddeld bijna drieënhalf keer zoveel als 65 plussers: een verschil van 898 euro. Dat blijkt uit cijfers van vergelijkingssite.

De premie voor de WA-verzekering van auto’s stijgt sinds 2016 flink. Suzan Samson, expert autoverzekeringen bij Independer: “Gemiddeld over de leeftijdsgroepen stegen de premies sinds 2016 met 38%. Voor 65-plussers is dat 29%. Jongeren betalen nu gemiddeld maar liefst 53% meer dan twee jaar geleden. De reden dat andere leeftijdsgroepen minder getroffen worden door de prijsstijgingen, is dat ze een lager schaderisico vormen. Daarnaast hebben ze meestal ook nog schadevrije jaren opgebouwd. Zo betalen 65-plussers momenteel gemiddeld jaarlijks 368 euro voor een WA-verzekering. In 2016 betaalden zij nog 285 euro per jaar.

Einde niet in zicht

Samson: “Jongeren betalen op dit moment dus gemiddeld 898 euro meer voor hun autoverzekering dan 65-plussers. Begin 2016 lag dit verschil nog op 544 euro. Wij voorzien verdere premiestijgingen en vrezen dat veel jongeren hun autoverzekering straks niet langer kunnen betalen. De schaal waarop de premies voor autoverzekeringen worden verhoogd, is heel fors en ik zie voorlopig geen reden om aan te nemen dat het einde in zicht is. Deze situatie is vooral voor jongeren zorgwekkend. Deze groep heeft doorgaans al minder te besteden. Nu krijgen zij zoveel premiestijgingen voor de kiezen dat het de vraag is hoe lang zij dit nog kunnen opbrengen.”

Concurrentiestrijd

“De markt voor autoverzekeringen is enorm concurrerend”, zegt Samson. “Al langere tijd maken verzekeraars honderden miljoenen verlies. Die konden zij vroeger nog compenseren met andere verzekeringsproducten of beleggingsresultaten, maar vandaag de dag niet meer. Ook neemt het aantal schades toe en worden schades duurder. Dat komt bijvoorbeeld door geavanceerdere technieken in de auto, het vaker toekennen van smartengeld en extremere klimaatomstandigheden. DNB roept verzekeraars al een paar jaar op de premies te verhogen. Sinds 2016 geven verzekeraars gehoor aan die oproep.”

Alternatieven

Premiestijging is niet de enige oplossing. Samson: “Een structurele oplossing is zorgen dat jongeren minder schade rijden waardoor hun risicoprofiel verbetert. Dan hoeft de premie niet te stijgen of kan deze zelfs dalen. Je kan goed rijgedrag stimuleren door jongeren bijvoorbeeld extra te belonen met een versnelde opbouw van schadevrije jaren. Hierdoor plukt iemand sneller de vruchten van zijn goede rijgedrag. Een andere oplossing is het hanteren van strengere polisvoorwaarden. We kunnen op dat gebied van andere landen leren. In Engeland zijn bijvoorbeeld verzekeringen met strengere polisvoorwaarden die in het weekend en ’s avonds geen dekking bieden. Dan mag je dus niet rijden op risicomomenten en voorkom je schade. Daarmee verbetert het risicoprofiel en blijven verzekeringen voor jongeren betaalbaar.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.