De vele zorgpolissen, waarbij het onderscheid niet altijd even makkelijk te achterhalen is, zijn volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een mogelijke reden dat consumenten niet overstappen. Bijna 70% van de verzekerden is nog nooit overgestapt naar een andere zorgverzekeraar.
Een tussenrapportage van een onderzoek naar concurrentie tussen zorgverzekeraars heeft de ACM een drietal vragen opgeleverd, die samen de start vormen voor het eindrapport. Onderscheiden zorgverzekeraars zich voldoende van elkaar zodat er echt iets te kiezen valt? Wordt het nieuwe zorgverzekeraars onnodig moeilijk gemaakt om op de markt toe te treden? Is het aanbod van zorgverzekeraars te complex om een goede keuze voor een zorgverzekering te maken?
Toetredingsbarrières
Concurrentie tussen zorgverzekeraars betekent volgens Chris Fonteijn, bestuursvoorzitter ACM, dat er voor consumenten iets te kiezen valt. “We denken dat daarin nog wel wat te verbeteren is. Sinds 2006 zijn er geen nieuwe zorgverzekeraars bijgekomen. Dit kan veroorzaakt worden door hoge toetredingsbarrières.”
ACM gaat samen met de Nederlandse Zorgautoriteit onderzoeken welke toetredingsdrempels geslecht kunnen worden en zoekt naar mogelijkheden om het aanbod van zorgverzekeraars duidelijker te maken.
Weinig variatie in aanbod
De wet- en regelgeving voor de zorg garandeert solidariteit, maar beperkt zorgverzekeraars volgens de ACM ook om zich te onderscheiden. “Zorgverzekeraars lijken daarnaast ook te reageren op de politieke en maatschappelijke druk om geen verschil te maken tussen verzekerden.
Ondanks deze beperkingen blijft er nog steeds ruimte over voor verzekeraars om zich te onderscheiden. Dit kan op het aanbod van zorg, maar ook op service naar verzekerden. Zorgverzekeraars lijken deze ruimte niet volledig te gebruiken waardoor er weinig echte variatie in zorgverzekeringspolissen is”, aldus de ACM in een toelichting.
Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.