Aon: ‘Multicliëntkring niet dé oplossing’

0

Pensioenexperts van Aon hebben meegewerkt aan de eerste collectieve waardeoverdracht van een Nederlands ondernemingspensioenfonds naar een Algemeen Pensioenfonds (APF). Het betreft de vermogensoverdracht van 155 miljoen euro en de opgebouwde pensioenen van E-Way naar Stap.

Het pensioenfonds van Eastman Chemical besloot eerder dit jaar op te gaan in Stap Algemeen Pensioenfonds. Sinds 1 oktober is de regeling operationeel en ontvangen de zeventig gepensioneerden als eersten in Nederland hun uitkering van een APF. Stap Algemeen Pensioenfonds is opgericht door pensioenuitvoerder TKP en verzekeraar Aegon. In de nieuwe pensioenregeling bouwen 490 werknemers pensioen op.

Geen multicliëntkring

Een APF is wettelijk sinds dit jaar mogelijk. Stap heeft voor Eastman een zogenaamde ‘eigen kring’ geopend met het eigen Eastman-vermogen. Een andere optie zou een multicliëntkring zijn geweest, waar vermogens niet worden gescheiden. “Bij de introductie van de APF werd gedacht dat multicliëntkringen dé oplossing kunnen zijn voor kleinere bestaande of gesloten pensioenfondsen, maar ook voor pensioenregelingen die bij een verzekeraar zijn ondergebracht. Verzekeraars rekenen vaak hoge garantiekosten bij een contractverlenging en het uitzicht op winstdeling in de toekomst is somber”, zegt Brenda Jansen, actuaris bij Aon.

Volgens haar blijkt de premie van multicliëntkringen in de praktijk hoger uit te vallen dan vooraf verwacht. Jansen: “Daardoor is een overgang naar een APF minder vanzelfsprekend en kijken ondernemingen ook naar de bedrijfstakpensioenfondsen of cross-border-mogelijkheden. Een gedegen onderzoek naar alle uitvoeringsopties is van groot belang.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.