ANWB groeit harder in directe kanaal

0

Het verzekeringsbedrijf van ANWB heeft over 2019 in het bijzonder goed gepresteerd in de productgroepen reis-, fiets- en autoverzekeringen. De premieomzet steeg van 388 miljoen in 2018 naar 427,8 miljoen euro in 2019. Het label ANWB Verzekeren groeide hierbij harder dan Unigarant.

De merken Unigarant en UVM maken onderdeel uit van de ANWB-groep. Unigarant is gevolmachtigd agent voor de schadeverzekeringen van UVM en verkoopt die producten onder het label Unigarant via assurantietussenpersonen, retailers en reisbureaus. Daarnaast voert de verzekeraar het label ANWB Verzekeren, dat is gericht op directe verkoop. Unigarant als gevolmachtigd agent en verzekeraar UVM laten een gezamenlijk brutoresultaat zien van 52,1 miljoen euro (2018: 15,2 mln). Door een dalende rente en gunstige koersontwikkeling kwam het gezamenlijke beleggingsresultaat in 2019 uit op een winst van 20,3 miljoen euro (2018: -10,4 mln). In 2019 kreeg de ANWB er via verzekeringsactiviteiten meer dan 17.000 nieuwe leden bij.

Unigarant

De gevolmachtigde Unigarant zag de ontvangen provisie in 2019 toenemen van 118,2 miljoen naar 128,7 miljoen euro, wat een groei van 9% betekent. De bedrijfskosten kosten stegen met 6,2%, zowel door de groei van de portefeuille als door de introductie van nieuwe producten. Per saldo werd een bedrijfsresultaat voor belastingen van 4,6 miljoen euro genoteerd. Na belastingen resulteert een netto winst van 3,5 miljoen euro. Als gevolg van de jaarlijkse dividenduitkeringen is het eigen vermogen en daarmee de solvabiliteit relatief laag.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.