Allianz: ‘Branden op schepen een van de grootste veiligheidsproblemen voor sector’

0

Hoewel de verliezen in de scheepvaart de afgelopen tien jaar zijn gehalveerd, blijven scheepsbranden een van de grootste veiligheidsproblemen voor de scheepvaartsector, zoals deze week is gebleken uit de incidenten met het vracht-/RoRo-schip Felicity Ace (foto) dat in de Atlantische Oceaan in brand vloog terwijl het duizenden auto’s vervoerde, en de brand op de passagiersveerboot Euroferry Olympia voor de kust van Griekenland.

Uit een analyse van het jaarlijkse Safety & Shipping Review-rapport van Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS) blijkt dat het aantal branden aan boord van grote schepen de laatste jaren aanzienlijk is toegenomen. Alleen al in 2019 was er een recordaantal van veertig ladinggerelateerde brandincidenten, oftewel één per tien dagen. Over alle scheepstypes heen bereikte het aantal branden/explosies dat resulteerde in totale verliezen, eind 2020 een vierjarig hoogtepunt van tien, goed voor ongeveer één op de vijf totale verliezen over de hele wereld.

RoRo’s

“De scheepvaartsector heeft de veiligheid de afgelopen tien jaar aanzienlijk zien verbeteren, met het aantal totale verliezen nu op een recordlaagte”, zegt kapitein Rahul Khanna, Global Head of Marine Risk Consulting bij AGCS. “Branden op autoschepen, Roll-on/Roll-off veerboten (RoRo’s), containerschepen en andere schepen blijven echter tot de grootste zorgen voor de sector behoren, zoals blijkt uit de recente stijging van het aantal incidenten.”

Risicobeheer

Khanna: “Met name RoRo- en autoschepen kunnen, meer dan andere schepen, blootgesteld zijn aan brand- en stabiliteitsproblemen, en vereisen extra nadruk op risicobeheer. Om het vervoer van auto’s te vergemakkelijken zijn de interne ruimtes niet in aparte secties verdeeld zoals bij andere vrachtschepen. Het ontbreken van interne schotten kan een negatief effect hebben op de brandveiligheid en een kleine brand in één voertuig of batterij kan zeer snel uit de hand lopen. De voertuigen zijn niet makkelijk toegankelijk zodra het laden is voltooid. De grote hoeveelheid lucht in de open laaddekken zorgt voor een kant-en-klare toevoer van zuurstof in geval van brand. Bij AGCS verdiepen we ons in het risicobeheer van exploitanten en we hebben met een aantal bedrijven die RoRo-schepen exploiteren samengewerkt om een robuust risicobeheerprogramma overeen te komen.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.