Allianz: ‘AI is opwindend vooruitzicht voor de verzekeringsbranche’

0

Volgens technologiedeskundigen van Allianz is het potentieel van GenAI in de verzekeringswaardeketen is een opwindend vooruitzicht.

Open AI’s ChatGPT kwam als eerste in het nieuws, maar heeft nu gezelschap gekregen van Microsofts Co-Pilot en Google’s Bard als meest prominente tools op de markt, schrijven technologiedeskundigen van Allianz in Global Risk  Dialogue. “Wordt AI een evolutie of een revolutie in de verzekeringswereld? Hier bespreken we de waarschijnlijke gevolgen voor de sector en horen we van risico- en van Allianz over de plannen van het bedrijf om het potentieel er van op verantwoorde en creatieve wijze te verkennen.”

Kansen en risico’s

Dankzij AI-technologieën kunnen verzekeraars gebruikmaken van grotere datasets om hun processen te verbeteren, van het automatiseren van klantenservice tot het aanscherpen van risicomodellen en voorspellingen. Datagestuurde middelen en AI kunnen het schadebeheer transformeren, inclusief preventie, kennisgeving, schikkingen en fraudedetectie. Naast de kansen die GenAI biedt, zijn er ook risico’s op het gebied van gegevensbescherming, vertrouwelijkheid, de dreiging van cyberaanvallen, ethische bezwaren en aansprakelijkheid.

Data-analyse

Allianz:  “Nu de digitalisering op veel gebieden in het leven snel toeneemt, groeit de hoeveelheid gegevens die kan worden benut. Als datagestuurde sector zijn verzekeringen niet nieuw op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI) of het gebruik van data-analyse in de hele waardeketen om producten, interacties, preventie, claims en processen te verbeteren. Volgens verschillende onderzoeken behoort de sector tot de sectoren met het grootste waardepotentieel van AI.”

Beter voorspellen

“AI stelt verzekeraars in staat om hun waardepropositie te verbeteren door risico’s beter te voorspellen en dus te voorkomen”, zegt Michael Bruch, Global Head of Risk Consulting Advisory Services, Allianz Commercial. “AI is afhankelijk van het hebben van data van goede kwaliteit. Bij Allianz zijn we voortdurend bezig met het ontwikkelen en uitbreiden van onze datakwaliteit – niet alleen bij Allianz Commercial, maar bij alle Allianz-entiteiten – om de modellen die we gebruiken te trainen. Dit kan ons bijvoorbeeld helpen bij het beoordelen en modelleren van extreme weersomstandigheden door gegevens te verzamelen over secundaire gevaren zoals overstromingen. Of, door de granulariteit van onze locatiegegevens voortdurend te verbeteren, kunnen we zakelijke klanten helpen hun blootstelling aan klimaatrisico’s beter te identificeren.”

Koele probleemoplosser

“AI kan de rol aannemen van ‘koele probleemoplosser’, zegt Bruch. “Door ons in staat te stellen een meer voorspellende, preventieve en proactieve aanpak te hanteren, kan AI ons perspectief verschuiven van achterom kijken in de achteruitkijkspiegel en claims uitbetalen naar een organisatie met een scherper zicht op de weg voor ons, die klanten ondersteunt bij het voorkomen en beperken van risico’s en het vermijden van verliezen. De kracht van AI-gegenereerde inzichten kan bedrijven en samenlevingen helpen veerkrachtiger te worden. Naarmate er meer data en risico-informatie beschikbaar komt, met name voor weer- of cyberrisico’s, zou AI verzekeraars in staat kunnen stellen om dekking te bieden voor opkomende risico’s en technologieën die vandaag de dag nog niet verzekerbaar zijn, waaronder parametrische oplossingen.”

 

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.