AFM: ‘Zorg voor adequaat communicatieplan tijdens de pensioentransitie’

0

“Hoe informeer je deelnemers en pensioengerechtigden over de gevolgen van de overgang naar het nieuwe pensioenstelstel als pensioenfonds, verzekeraar of premiepensioeninstelling? De Wet toekomst pensioenen vereist dat pensioenuitvoerders hier een communicatieplan voor opstellen. Met een voorlopige leidraad communicatieplan willen wij richting geven aan wat wij verwachten van dit plan”, schrijft de AFM op haar website.

AFM: “Het communicatieplan van een pensioenuitvoerder moet aan ons worden voorgelegd. Dit maakt onderdeel uit van het implementatieplan, dat bij DNB wordt aangeleverd. De wet omschrijft een aantal specifieke momenten en onderwerpen waarover pensioenuitvoerders moeten communiceren. Zij leggen de aanpak vast in het communicatieplan. De leidraad biedt handvatten om hier vorm aan te geven. Tegelijkertijd biedt de leidraad ruimte om te zorgen dat pensioenuitvoerders aansluiten bij hun eigen situatie en hun specifieke deelnemers. Wij geven pensioenuitvoerders mee gemaakte keuzes goed te onderbouwen.”

Vijf aspecten

“In ons toezicht op het communicatieplan leggen wij de nadruk op vijf aspecten:

  1. Benoemen van de doelgroepen.
  2. Doel van de communicatie.
  3. De planning.
  4. De onderbouwing van wie, wat, wanneer en hoe van het communiceren.
  5. Evaluatie van de communicatie en meting van gesorteerd effect.

Om een reactie binnen acht weken op het communicatieplan te garanderen, organiseren wij inlevermomenten. Pensioenuitvoerders kunnen een aantal maanden van tevoren aangeven op welk moment zij hun communicatieplan willen inleveren. In het Transitiebulletin van april geven wij meer duidelijkheid over de inlevermomenten en de wijze van inschrijving. Vanzelfsprekend is het ook mogelijk om het communicatieplan buiten deze momenten om in te leveren; het kan zijn dat onze reactie dan wat langer duurt.”

Input van sector

“Tijdens het Pensioenevent op 2 juni 2022, in gesprekken met partijen uit de pensioensector en een schriftelijke feedbackronde, hebben wij waardevolle input uit de sector ontvangen. Deze input hebben we meegenomen bij het opstellen van de leidraad communicatieplan. Het wetgevingsproces is nog in volle gang. Mocht het wettelijk kader nog gewijzigd, dan kan dat uiteraard impact hebben op de inhoud van deze leidraad. Daarom spreken we nog van een voorlopige leidraad. We publiceren nu al de voorlopige versie vanwege de behoefte aan duidelijkheid voor de sector”, aldus de AFM.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.