AFM: Snelle hypotheekverstrekking niet promoten

0

De AFM heeft hypotheekverstrekkers erop gewezen dat zij geen reclame mogen maken voor de snelheid waarmee een hypotheek kan worden afgesloten. De toezichthouder vindt het belangrijk dat consumenten goed geïnformeerd zijn en weloverwogen een besluit kunnen nemen over hun hypotheek.

De AFM ziet een trend ontstaan waarin het belangrijkste element van reclamecampagnes bestaat uit de snelheid en het gemak waarmee een hypotheek te krijgen is. “Gezien de impact van de aankoop van een woning en het afsluiten van een hypotheek is het echter van belang dat huizenbezitters een weloverwogen beslissing maken. In een krappere woningmarkt is het goed als consumenten binnen een redelijke termijn duidelijkheid krijgen over de benodigde financiering. De AFM staat dan ook positief tegenover het verkorten van de doorlooptijden bij de aanvraag van hypothecair krediet, zolang dit zorgvuldig gebeurt.”

Besluit Gedragstoezicht financiële ondernemingen Wft

De AFM wijst hypotheekverstrekkers op de reeds bestaande norm voor reclame-uitingen bij hypothecair krediet. Die vallen onder de reclameregels voor krediet van het Besluit Gedragstoezicht financiële ondernemingen Wft. Dit betekent dat reclames voor hypothecaire kredieten géén verwijzing mogen bevatten naar snelheid en het gemak van het verkrijgen van het krediet.

AFM: “De feitelijke informatie over een product kan ook gaan over de snelheid van het proces. Dat is toegestaan, zolang het niet gaat om een reclame-uiting. In de Beleidsregel Informatieverstrekking is opgenomen wat als reclame-uiting geldt.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.