AFM onderzoekt impact datagebruik op solidariteit

0

De AFM Agenda 2019 bevat in totaal zeven speerpunten die op basis van verschillende trends zijn geïdentificeerd. Onderdeel van een van deze speerpunten is een verkenning naar het toenemend gebruik van (klant)data en de risico’s voor de solidariteit binnen de verzekeringssector.

Op de Nederlandse markt zijn momenteel ruim vierhonderd fintech-bedrijven actief, honderd meer dan een jaar geleden. Deze partijen voeren activiteiten uit die voorheen de verantwoordelijkheid van één financiële onderneming waren. De toezichthouder stelt vast dat automatisering en uitbesteding de interne controle door de financiële ondernemingen zelf en de externe controle door de AFM complexer maken.

Ongewenste onverzekerbaarheid

Het toenemend gebruik van (nieuwe) technologie en data biedt evenwel kansen voor financiële ondernemingen en voordelen voor consumenten. Maar het brengt volgens de AFM ook risico’s met zich mee. De toezichthouder wil dan ook voorkomen dat marktpartijen onverantwoord gebruikmaken van technologie en data. Behalve een verkenning naar het toenemend gebruik van (klant)data en de risico’s voor de solidariteit binnen de verzekeringssector, onderzoekt de AFM dit jaar in dat kader ook de online beslisomgevingen van verschillende aanbieders van beleggingsproducten. Uit de dit jaar te houden verkenning binnen de verzekeringssector moet onder andere duidelijker worden wat de risico’s zijn van ongewenste onverzekerbaarheid van consumenten.

Risico’s

Consumenten hebben steeds meer mogelijkheden om financiële producten online af te sluiten en/of te vergelijken. Financiële ondernemingen moeten er ook bij online advisering voor zorgen dat wettelijke eisen aan de zorgplicht en aan advies worden nageleefd, waarschuwt de AFM. In dat kader wijst de toezichthouder op het risico dat financiële ondernemingen producten op een manier aanbieden waarbij het belang van de klant niet voorop staat.

AFM: “Digitale beïnvloeding kan positief zijn als de betrokkenheid van consumenten bij financiële producten en financiële planning wordt vergroot. Digitale beïnvloeding wordt echter ook ingezet bij de verkoop van speculatieve financiële producten. Hierbij worden nieuwe technieken gebruikt om gedrag te beïnvloeden, met mogelijk schadelijke of onwenselijke (bij)effecten. Er kunnen verslavingsrisico’s optreden wanneer consumenten de controle over hun gamegedrag verliezen, indien dit speculatieve financiële producten betreft kan dit leiden tot grote teleurstellingen.”

Kennis- en ervaringstoets

De AFM ontwikkelt in 2019 nieuwe normen waaraan de inrichting van de kennis- en ervaringstoets bij impactvolle financiële producten, zoals hypotheken, pensioenen en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen, moet voldoen. Op het gebied van productontwikkeling en distributie zal de aandacht van de AFM in 2019 vooral uitgaan naar beleggingsproducten, schadeverzekeringen, aflossingsvrije hypotheken en leningen in de consumptief kredietmarkt. De hele AFM-agenda 2019 is hier te bekijken.

Zeven speerpunten

De AFM Agenda 2019 bevat in totaal zeven speerpunten die op basis van verschillende trends zijn geïdentificeerd. De volgende zeven speerpunten vastgesteld:

  • Toezicht op nieuwe partijen en markten door brexit
  • Voorkómen van onverantwoord gebruik van technologie en data
  • Aanpak van niet-passende financiële producten
  • Aandacht voor duurzaamheid in de financiële sector
  • Aanpak van marktrisico’s in de kapitaalmarkten
  • Duurzame verbetering van de kwaliteit van accountantscontroles
  • Tegengaan van witwassen en andere financieel-economische criminaliteit

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.