‘AFM heeft opmerkelijk standpunt over advies’

0

Volgens Bureau DFO hanteert de AFM, in haar instructies die ze op 12 november aan banken heeft gezonden hoe deze dienen om te gaan met aflossingsvrije hypotheken, een opmerkelijk standpunt wanneer er wel en geen sprake is van ‘advies’ in de zin van de Wft.

In een nieuwsbrief schrijft DFO onder meer dat de AFM aangeeft wanneer aan onderstaande acties individueel en in totaliteit bezien ‘geen waardeoordeel’ wordt gekoppeld, zoals welke oplossing voor de klant passend is. “Dan is er geen sprake is van advisering in de zin van de Wft.”

Ongewenst

Bureau DFO vreest dat deze opvatting op andere gebieden tot hoogst ongewenste precedentwerking zal leiden. Directeur Jurjen Oosterbaan Martinius: “Ook betwijfelen we of dit standpunt civielrechtelijk houdbaar zal blijken te zijn indien klanten door deze cumulatie van maatregelen een voor hen verkeerde beslissing nemen. Zeker wanneer deze handelingen plaatsvinden door banken die zich bewust zijn dat de klant met de bank een relatie is aangegaan via een onafhankelijk adviseur en de klant daarmee ook richting de bank duidelijk heeft aangegeven zich bewust te zijn zelf over onvoldoende kennis en vaardigheid te beschikken om tot een zelfstandig oordeel over deze problematiek te komen.”

Beperking keuzevrijheid

De opdracht van de AFM aan banken dat zij actief maatregelen dienen te nemen om de instroom van aflossingsvrije hypotheken te beperken, zal naar verwachting van DFO leiden tot een materieel ingrijpende beperking van de mogelijkheid om bestaande aflossingsvrije hypotheken over te sluiten en beperkt daarmee de keuzevrijheid van consumenten en de onderlinge concurrentie tussen geldverstrekkers.

Banken worden gesommeerd

Oosterbaan: “In de brief van 12 november worden banken gesommeerd een reeks van maatregelen te nemen richting klanten die bij de betreffende bank een aflossingsvrije hypotheek hebben afgesloten. Wij vatten een aantal maatregelen samen”:

  1. Banken moeten klanten met een aflossingsvrije hypotheek benaderen en waar nodig tot actie aanzetten.
  2. Via een brief moeten klanten persoonlijk inzicht krijgen over: hun situatie, gevolgen van pensionering, gevolgen einde hypotheekrenteaftrek voor betaalbaarheid van hun hypotheek en inzicht in klant-specifieke oplossingsmogelijkheden.
  3. Banken worden verplicht een laagdrempelige online keuzeomgeving aan te bieden waarin klanten aanpassingen kunnen aanbrengen op hun aflossingsvrije hypotheek, bijvoorbeeld het starten met periodieke vrijwillige aflossingen.
  4. Banken dienen actief maatregelen te nemen om de instroom van aflossingsvrije hypotheken te beperken.
  5. Bij het herfinancieren van een aflossingsvrije hypotheek aan het einde van de economische looptijd dient de aanbieder alle risico’s van deze optie aan klanten duidelijk te maken.
  6. Aanbieders moeten zich bewust zijn dat tussentijds extra aflossen door de klant acties zijn die een direct effect hebben op het mitigeren van toekomstige betalingsrisico’s.
  7. Wanneer klanten de ‘suggesties’ van aanbieders niet opvolgen of na enige tijd beëindigen, bijvoorbeeld met betrekking tot de intentie om periodiek extra af te lossen, dan zijn aanbieders verplicht om hun processen zodanig in te richten dat met deze klanten opnieuw contact wordt opgenomen.

Nooit meer financieel nieuws missen? Kies welk platform het best bij u past en volg InFinance op:
Facebook, Twitter en/of LinkedIn

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.