AFM geeft Bux boete voor overtreden provisieverbod

0

De AFM heeft op 18 november 2024 een boete opgelegd van 1.6 miljoen euro aan online broker Bux voor het overtreden van het provisieverbod.

Om nieuwe klanten te krijgen gaf Bux een vergoeding aan finfluencers, vergelijkingswebsites en bestaande klanten. Dit soort ‘aanbrengvergoedingen’ zijn verboden omdat deze niet in het belang van een potentiële klant zijn. Bux heeft de overtredingen inmiddels beëindigd.

Aanbrengvergoedingen

AFM: “Bux is een online broker/beleggingsonderneming waar consumenten zelf kunnen beleggen, zonder advies of vermogensbeheer (execution-only). Om nieuwe klanten te werven maakte Bux gebruik van een ‘affiliate-programma’ en een ‘vriendenprogramma’. Hierbij ontvingen finfluencers, vergelijkingssites en bestaande klanten een vergoeding voor het aanbrengen van potentiële nieuwe klanten. Zulke aanbrengvergoedingen zijn in strijd met het provisieverbod. Het provisieverbod zorgt ervoor dat beleggingsondernemingen het klantbelang centraal stellen. Het verbod voorkomt dat consumenten, als gevolg van financiële prikkels, een kant op worden gestuurd die niet in hun belang is. In dit geval schakelde Bux onder meer finfluencers in. Zij ontvingen een vergoeding per volger die stappen had gezet in het aanmeldproces voor het openen van een beleggingsrekening. Hiermee had de finfluencer een financieel belang om zo veel mogelijk volgers aan te brengen. Het belang van de potentiële belegger kwam hierbij niet in beeld.”

Overtredingen zijn inmiddels beëindigd

De AFM heeft beleggingsondernemingen er al eerder expliciet op gewezen dat het provisieverbod ook van toepassing is op beloningen aan finfluencers. Bux heeft zich hier niet aan gehouden. Per 21 april 2023 heeft Bux de laatste overtreding beëindigd.

Reactie Bux

Yorick Naeff, CEO van Bux: “Bij Bux staan transparantie en klantbelang altijd voorop. Hoewel we het standpunt van de AFM respecteren, willen we benadrukken dat de aanbrengvergoedingen die we in het verleden hebben betaald uit eigen zak kwamen en nooit ten koste zijn gegaan van onze klanten. Onze focus blijft liggen op het bouwen van een toegankelijk en intuïtief beleggingsplatform, waarbij we blijven streven naar het vergroten van retail participatie in Europa.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.